مصرف خوراکی عصاره هیدروالکلی گیاه Dactylorhiza maculate (Salep) از اشتها و وزن افزایش وزن در موش های صحرایی نر جلوگیری می کند.

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
چاقی نتیجه تعادل انرژی مثبت است که در آن هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی مختلف دخیل هستند. استفاده از مکمل های غذایی یک روش رایج و محبوب برای کاهش وزن است. گیاهان دارویی با اثرات خاص بر متابولیسم آنزیم ها، مسدود کردن چربی زایی و بهبود متابولیسم انرژی می توانند جایگزین مناسبی برای این مکمل ها باشند. در این مطالعه نقش عصاره هیدروالکلی گیاه Dactylorhiza maculate (ثعلب) بر چاقی، هورمون ها و آنتی اکسیدان های مرتبط با آن بررسی شد. 40 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار به پنج گروه کنترل، شم وعصاره ثعلب درسه دوز80، 160 و 320 میلی گرم بر کیلوگرم تقسیم شدند. عصاره با گاواژ تغذیه شد. پس از بیست و نه روز، نمونه خون و بافت گرفته شد. کیت های ELISA برای اندازه گیری آدیپونکتین، ابستاتین، رزیستین، اورکسین-A، انسولین، اپی نفرین، نوروپپتید مرتبط با آگوتی (AgRP)، امنتین، کمرین، آمیلین، نوروپپتید-Y و گرلین استفاده شد. علاوه بر این، لپتین، کوله سیستوکینین، آنتی اکسیدان ها و فاکتورهای پروفایل لیپیدی نیز اندازه گیری شدند. بررسی تغییرات وزن نشان داد که استفاده از عصاره ثعلب به کاهش وزن حیوانات در گروه های 160 و 320 میلی گرم بر کیلوگرم کمک کرد. لپتین، آدیپونکتین، AgRP، ابستاتین، CCK، کمرین، آدیپونکتین و آنتی اکسیدان کل نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری نشان دادند. در مقابل، گرلین، امنتین، رزیستین، NPY، آمیلین، اورکسین-A، اپی نفرین و MDA در گروه ثعلب کاهش یافت. پروفایل لیپیدی نیز تحت تاثیر عصاره قرار گرفت. این یافته ها نشان می دهد که عصاره ثعلب از اشتها جلوگیری می کند، گرلین را کاهش می دهد و بر عوامل گوارشی تاثیر می گذارد. این عصاره می تواند فاکتورهای ترشحی بافت چربی و پروفایل لیپیدی را تغییر داده و در نهایت به کاهش وزن کمک کند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
418 تا 425
لینک کوتاه:
magiran.com/p2717165 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!