پیش آگهی در کودکان مبتلا به نفریت لوپوسی

چکیده:
مقدمه
بیماری لوپوس اریتروماتوزوس یک بیماری سیستمیک است که ارگانهای مختلف را درگیر می کند. مطالعه حاضر به منظور بررسی نفریت لوپوسی در کودکان، سرانجام آن و فاکتورهای مرتبط با سرانجام آن صورت گرفته است.
روش کار
مطالعه گذشته نگر بر روی 48 کودک مبتلا به نفریت لوپوسی با مراجعه به پرونده بیمارستانی آنان صورت گرفته است. خصوصیات بالینی و اپیدمولوژیک، سرانجام بیماران در مدت پیگیری ثبت گردیده و فاکتورهای موثر در سرانجام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. احتمال بقای 5 سال بیماران و بقای کلیه محاسبه گردید.
نتایج
کودکان مورد بررسی دارای محدوده سنی 11-3 سال و اکثریت دختر بودند. تمام بیماران در زمان مراجعه پروتئینوری و اکثریت خون در ادرار داشتند. شایعترین نوع پاتولوژی کلاس چهارم نفریت لوپوسی با 43.59 درصد بوده است. در پیگیری 29.2 درصد دچار نارسایی مزمن کلیوی و 25 درصد فشارخون بالا شدند. مهمترین فاکتور موثر در پیش آگهی های بیماران وجود فشار خون بالا در زمان اولین مراجعه و کلاس 4 نفریت لوپوسی بود. میزان بقای کلیه بعد از 5 سال 63.8 درصد بود.
نتیجه گیری
محدوده سنی، شیوع جنسی و شیوع انواع پاتولوژی نفریت لوپوسی در کودکان در مطالعه حاضر با اکثریت مطالعات همخوانی دارد. با توجه به اینکه فشارخون از فاکتورهای موثر در پیش آگهی بیماران است باید توجه بیشتری به درمان بیماران با فشار خون بالا در زمان مراجعه صورت گیرد. بدتر بودن شانس بقای کلیه در بیماران مطالعه حاضر نیاز به بررسی بیشتر دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
193
لینک کوتاه:
magiran.com/p274738 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!