کیفیت میکروبی آب در آبخوری اتوبوسهای بین شهری بندرعباس

چکیده:
مقدمه
کشورهای توسعه یافته با شناخت اهمیت آب آشامیدنی سالم در سلامت و بهداشت جامعه، درصد زیادی از مشکلات بهداشتی خود را حل نموده اند. در ایران به دلیل فقدان سیستم حمل و نقل هوایی و ریلی منظم و در دسترس، بیشتر مسافرتها با استفاده از اتوبوس صورت می گیرد. آلودگی آب شرب موجود در این اتوبوسها خطر جدی جهت اشاعه بیماری های ناشی از خوردن آب آلوده محسوب می گردد. مطالعه اخیر به منظور بررسی وضعیت سلامت آب در اتوبوسهای بین شهری به بندرعباس صورت گرفته است.
روش کار
در این مطالعه توصیفی تعداد نمونه ها 38 نمونه بود. آزمایش Most Probable Number (MPN) به روش تخمیر سه لوله ای انجام گرفت. کلر باقیمانده با استفاده از کیت (DPD)، کدورت به وسیله توربیدیمتر و pH با استفاده از کیت pH متر پرتابل سنجش شد. اطلاعات به دست آمده بصورت توصیفی ارایه گردید.
نتایج
در همه موارد کلر باقیمانده صفر و pH در همه موارد در گستره 7 تا 7.5 بود. 6 مورد آلودگی میکروبی شامل دو مورد اتوبوسهای ولوو، دو مورد اتوبوسهای معمولی و دو مورد منبع تغذیه آب ترمینال بود. در 24 مورد کدورت بالاتر از حد مطلوب بود.
نتیجه گیری
آلودگی آب اتوبوسها به مقصد و نوع اتوبوس ارتباطی ندارد و آلودگی ها احتمالا مربوط به عوامل ثانویه مثل یخ، آلودگی محفظه آب سردکن و عواملی از این قبیل می باشند. کدورت بالاتر از حد مطلوب می تواند ناشی از یخهای مورد استفاده در آب سردکن اتوبوسها باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
215
لینک کوتاه:
magiran.com/p274741 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!