مقایسه الگوی LDL و همبستگی اندازه آن با HDL-C و تری کلیسرید در بیماران دیابتی نوع II و افراد سالم

چکیده:
مقدمه
ذرات LDL از لحاظ اندازه، دانسیته و ترکیب اجزا تشکیل دهنده خود ناهمگون هستند. چنانکه فرم غالب LDL در فرد از نوع کوچک و چگال (d-LDL) باشد، فنوتیپ شخص از لحاظ LDL از نوع فنوتیپ B خواهد بود. مطالعات انجام شده حاکی از آن است که d-LDL با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی همراه است. این تحقیق به منظور شناخت پارامتر های موثر دیگری که احیانا می توانند در بیماران دیابتی در بروز بیماری های قلبی عروقی موثر باشد، انجام گرفته است.
روش کار
در این مطالعه تحلیلی، اندازه LDL در 81 نفر بیمار دیابتی نوع II و 81 فرد سالم محدوده سنی 50 تا 70 سال به روش پلی اکریل امیدژل الکتروفورز (PAGE) تعیین شد.
BMIداوطلبین پس از اندازه گیری قد و وزن آنها محاسبه شد. جهت تعیین غلظت تری گلیسرید و HDL-C از کیتهای آنزیمی استفاده گردید و نتایج با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و P<0.05 معنی دار تلقی شد.
نتایج
بر اساس نتایج حاصل 59% از بیماران دیابتی و 27% از افراد کنترل دارای فنوتیپ B بودند. اندازه LDL در بیماران دیابتی بطور معنی داری کمتر از گروه کنترل بود (P<0.05). غلظت تری گلیسرید در دیابتی ها بطور معنی داری بیشتر از گروه کنترل (P<0.01) و میزان HDL-C کمتر از گروه کنترل (P<0.001) بود. اندازه LDL همبستگی معکوس و معنی داری با غلظت تری گلیسرید و همبستگی مستقیم و معنی داری با غلظت HDL-C نشان داد.
نتیجه گیری
در این مطالعه فراوانی فنوتیپ B در بیماران دیابتی 2 برابر افراد سالم بود که این می تواند افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در این بیماران توجیه کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
97
لینک کوتاه:
magiran.com/p274763 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!