مطالعه اثر پیش درمانی با کتامین خوراکی در جراحی اطفال

چکیده:
سابقه وهدف
آماده کردن بیماران اطفال برای بیهوشی وجراحی، جداسازی انان از والدین، محیط نا آشنای اتاق های عمل و اقدامات دردناکی مانند سوزن زدن غالبا باعث تشویش کودکان وعدم همکاری ان ها می گردد. تجویز دارویی که بتواند به صورت خوراکی استفاده شود، فاقد عوارض قابل توجه باشد و نیز اثربخشی کافی درایجاد تسکین و رفع هراس داشته باشد، می تواند در برطرف کردن معضلات مذکور کمک کننده باشد.
مواد و روش ها
دراین مطالعه تجربی دوسوکور 120 کودک 9 ماهه تا 7 ساله که داوطلب اعمال جراحی کوتاه مدت در بیمارستان طالقانی کرمانشاه بودند، به طورتصادفی و با نمونه گیری ساده در دو گروه 60 نفره مورد مطالعه قرار گرفتند. به گروه مورد به میزان mg/kg 6 از فرمولاسیون تزریقی کتامین به صورت خوراکی حل شده در اب انگورشفاف cc/kg 0.5 و به گروه شاهد به میزان cc/kg 0.5 اب انگور شفاف تجویزشد. بعد از گذشت 30 دقیقه پنج متغیرتسکین، هراس، نحوه جدایی از والدین، نحوه پذیرش ماسک و همکاری در تعبیه کاتتر وریدی شماره 22 با استفاده از چک لیست سنجیده شد و همچنین عوارضی چون تهوع، استفراغ، تشنج، طول مدت بهبودی و بی قراری بررسی شد و با ازمون های اماری مجذور کای و تی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
4/93درصد اطفال در گروه مورد بعد ازگذشت 30 دقیقه، تسکین با امتیاز 3 یا بالاتر داشتند. همچنین 100% اطفال گروه مورد هنگام جدایی از والدین کاملا ارام و فاقد گریه بودند و هنگام تعبیه کاتتر وریدی کاملا همکاری داشتند و گریه نمی کردند. تمامی یافته ها به طور معناداری در گروه شاهد کمتر از گروه مورد بود، ضمن اینکه میزان زمان شروع تسکین در گروه مورد 2.30± 17.16 دقیقه بوده، در حالی که در گروه شاهد به رغم دریافت اب میوه هیچ گونه تسکینی مشاهده نشد. مدت زمان بهبودی در گروه مورد 2.3±16.2 و درگروه شاهد 2.01±14.95دقیقه بود که اختلاف ان ها معنا دار نبود.
بحث: کتامین خوراکی به میزان mg/kg 6 حل شده در یک مایع شیرین وگوارا برای کودکان درمدت 30 دقیقه قبل از شروع جراحی و هنگامی که کودک در آغوش والدین است، می تواند باعث تخفیف هراس، ارام بخشی، افزایش همکاری هنگام تعبیه ماسک و کاتتر وریدی و سهولت جداسازی آنان از والدین شود، درحالی که عوارض جانبی اندک و قابل اغماض هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
24
لینک کوتاه:
magiran.com/p285372 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!