مدیاستینت حاد به دنبال عفونت های فضاهای عمقی سر و گردن

پیام:
چکیده:
هدف
شناخت مدیاستینیت ناشی از عفونت فضاهای عمقی گردن و انتخاب روش های درمانی موثر جهت کاهش میزان ابتلا به این عارضه خطرناک و کاهش میزان مرگ و میر در صورت موجهه با این بیماران می باشد.
روش بررسی
دراین مطالعه 5 ساله 1381-1376 تعداد 48 بیمار با تشخیص عفونت فضاهای عمقی سروگردن از طریق اورژانس بیمارستان بقیه اله الاعظم «عج» بستری گردیدند. در سیر درمان چنانچه بیماری از نظر بالینی دچار علائم در قفسه سینه یا تنگی نفس تاکیکاردی یا تاکی پنه می شد به بخش مراقبتهای ویژه منتقل شده و تحت بررس رادیو لوژیک و سی تی اسکن، قفسه سینه قرار می گرفت و در صورت دیدن هوا و یا وسیع شدن فضای مدیاستین با تشخیص مدیاستینیت حاد تحت جراحی سر و گردن و توراکوتومی و درمان طبی قرار می گرفت.
یافته ها
از 48 بیمار بستری 3 بیمار تحت درمان طبی و 44 بیمار تحت درمان طبی و جراحی قرار گرفتند. که 7 بیمار مبتلا به عوارض جدی شدند و تحت عمل جراحی مجدد و بستری در ISU قرار گرفتند. 4 بیمار با میانگین سنی 28 سال (1 زن و 3 مرد) مبتلا به عارضه مدیاستینیت حاد همراه با میوکاردیت و آبسه ریوی بدنبال گسترش عفونت از فضای پارافارنژیال شدند، که با درمان جراحی مدیکال مناسب بهبودی کامل حاصل شد.
نتیجه گیری
با توجه به ارتباط میان شروع علایم و زمان شروع درمان وابتلا به مدیاستینیت با کاهش زمان تریاژ میزان ابتلا بیماران به عفونت های عمقی سرو گردن به عوارض جدی و مدیاستینیت حاد کاهش می یابد و در صورت ابتلا به مدیاستینیت حاد با تشخیص سریع و درمان جراحی وسیع سرو گردن همراه با توراکوتومی و درمان چند آنتی بیوتیکی میزان مرگ و میر به حداقل می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
213
لینک کوتاه:
magiran.com/p299275 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!