کاهش ضایعات ناشی از ایسکمی - پرفیوژن مجدد توسط مقلد آنزیم سوپراکساید دسموتاز (Mn TBAP) در مدل in vivo کلیه موش صحرایی

چکیده:
هدف
بررسی اثر مقلد آنزیم سوپر اکساید دسموتاز (MnTBAP) بر ضایعات ناشی از ایسکمی- پرفیوژن مجدد در کلیه موش صحرایی
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی ابتدا موش های صحرایی بیهوش شده با پنتوباربیتال سدیم تراکئوتومی شدند. سپس شریان فمور کانول گذاری، فشار متوسط شریانی و تعداد ضربان قلب در تمام مدت آزمایش توسط سیستم PowerLab ثبت گردید. انفوزیون سالین به میزان 6 میلی لیتر بر کیلوگرم در ساعت از طریق ورید فمور برقرار شد. مثانه نیز کانول گذاری و ادرار در تمام مدت پرفیوژن مجدد جمع آوری گردید. سپس با ایجاد یک برش شکمی، شریان هر دو کلیه از بافت های اطراف به دقت جدا شد. بعد از اتمام جراحی و یک دوره استراحت 60 دقیقه ای رت ها به طور تصادفی در چهار گروه Sham+MnTBAP،Sham-Operated،IR و IR+MnTBAP قرار گرفتند. در گروه های (Ischemia-reperfusion: IR)، شریان هر دو کلیه به مدت 40 دقیقه توسط کلمپ بولداگ مسدود و سپس 6 ساعت پرفیوژن مجدد برقرار شد. رت ها 15 دقیقه قبل از زمان ایسکمی، 10)MnTBAPمیلی گرم بر کیلوگرم) به صورت بولوس وریدی یا سالین دریافت کردند. عملکرد کلیه با اندازه گیری BUN، کراتینین پلاسما، آسپارتات آمینوترانسفراز، کسر دفع سدیم و فعالیت آنزیم ان-استیل بتا دی گلوکوزامینیداز ادرار ارزیابی شد. از روش آنالیز واریانس یک طرفه به منظور ارزیابی داده ها استفاده شد.
یافته ها
نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که MnTBAP، به طور معنی داری از افزایش شاخص های BUN، کراتینین پلاسما، آسپارتات آمینوترانسفراز، کسر دفع سدیم و فعالیت آنزیم ان-استیل بتا دی گلوکوزامینیداز ادرار ناشی از ضایعات ایسکمی پرفیوژن مجدد جلوگیری می نماید.
نتیجه گیری
این نتایج پیشنهاد می کند که مهار گونه های فعال اکسیژن به ویژه آنیون O2-با استفاده از یک SOD mimetic می تواند ضایعات ناشی از IR را کاهش دهد. با توجه به اینکه اثرات سمی از MnTBAP گزارش نشده است و امکان مصرف آن به صورت خوراکی وجود دارد و در مدل های مختلف استرس اکسیداتیو در شرایط in vivo موثر بوده است، استفاده از آن در پروتکل درمانی مقابله با ضایعات ناشی از IR در مطالعات مقدماتی بالینی پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
140
لینک کوتاه:
magiran.com/p299276 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!