بررسی اثرات قلبی عروقی پنج گیاه بومی منطقه جنوب خراسان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
گیاهان دارویی، به طور سنتی در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شده است. برای بررسی اثرات عصاره گیاهان مختلف روی دستگاه قلبی عروقی، پنج گیاه از منطقه جنوب خراسان تهیه و غلظت های مختلف از عصاره جوشانده کاکوتی، بومادران و عصاره خیسانده سنبل الطیب (علف گربه)، بنفشه و اسپند ساخته شد.
مواد و روش کار
تعداد 25 سر از موشهای صحرایی از نژاد اسپراگ داولی با وزن تقریبی 200 تا 250 گرم انتخاب شدند. حیوانات با تیوپنتال سدیم (30 میلی گرم به ازای هر کیلو گرم وزن بدن رت) به صورت داخل صفاقی بیهوش شدند.، سپس فشار خون سیستمیک شریانی (سیستولیک، دیاستولیک و فشار متوسط) اندازه گیری شد.
یافته ها
فشار خون متوسط 5 ±140میلی متر جیوه بود. تجویز داخل وریدی عصاره گیاه کاکوتی، سنبل الطیب و بومادران فشار خون شریانی را کاهش داد. به عنوان مثال تجویز0.03 میلی گرم بر کیلو گرم از عصاره خیسانده سنبل الطیب فشار خون را از 5±140 به 4 ± 77 میلی متر جیوه تغییر داد (0.0001>P). با تجویز این عصاره برادی کاردی غیر معنی داری مشاهده شد.
نتیجه گیری
این نتایج نشان داد که عصاره سنبل الطیب، بومادران، اسپند، بنفشه و کاکوتی اثرات کاهندگی فشار خون در موش های صحرایی دارند و قوی ترین عصاره، سنبل الطیب می باشد. با توجه به عدم تغییر معنی دار ضربان قلب احتمالا اثر کاهنگی فشار خون این عصاره ها از طریق کاهش مقاومت عروق محیطی می باشد. در بررسی آئورت جدا شده موش های صحرایی ملاحظه شد که این عصاره انقباض ناشی از فنیل افرین را رفع می کند که این اثر شل کنندگی در حضور L-NAME (5- 10 مولار) به مدت 20 دقیقه هم ادامه می یابد. هم چنین احتمالا اثر وازادیلاتوری عصاره سنبل الطیب به صورت مستقل از اندوتلیوم اما از طریق شل کردن عضلات صاف جدار عروق اعمال می گردد. مطالعه بیشتر اثرات این عصاره ها روی موش های صحرایی مبتلا به فشار خون در آینده و در صورت دریافت نتایج مشابه و اثبات بی خطر بودن این عصاره ها بر سایر دستگاه های بدن می توان مصرف آن را در کنار سایر درمان ها توصیه نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p316105 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!