بررسی فراوانی ابتلا به عفونت های ادراری بیمارستانی در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان شفیعیه شهر زنجان در سال 1382

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عفونت های بیمارستانی یکی از معضلات قرن حاضربوده و به نحو چشمگیری باعث بیماری ومرگ شده وهزینه های بالایی را به بیمار بستری تحمیل می کنند. باتوجه به شیوع عفونت های بیمارستانی و اهمیت آن، این پژوهش باهدف تعیین فراوانی ابتلا به عفونت های ادراری بیمارستانی در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان شفیعیه شهر زنجان طی دی ماه 1382 تا پایان تیر ماه 1383 انجام گرفت.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی بر روی 150 بیمار بستری در بخش مراقبت های ویژه که دارای سوند ادراری و واجد شرایط ورود به مطالعه بودند (عدم عفونت ادراری به هنگام بستری و نیاز به سوند فولی)، انجام شد. برای تمامی نمونه های پژوهش در بدو ورود به بخش و سپس هر 48 تا 72 ساعت تا هنگام ترخیص کشت ادرار انجام شد و پرسش نامه مشخصات دموگرافیک، تعیین شدت بیماری (آپاچیII) برای بیماران تکمیل گردید. جهت تعیین اعتبار ابزار گردآوری داده ها از روش اعتبار محتوی و برای تعیین پایایی معیار آپاچی II از روش پایایی توافق ارزیاب ها استفاده شد و برای پایایی نتایج کشت ادرار تمامی نمونه های کشت ادرار توسط یک نفر و در یک آزمایشگاه و با روش یکسان انجام شد. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (آزمون های تی و کای دو) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. میزان ابتلا به عفونت ادراری بیمارستانی، میکروارگانیسم های شایع و رابطه بین شدت بیماری، مدت بستری، جنس و سن با بروز عفونت تعیین شد.
یافته ها
فراوانی ابتلا به عفونت های ادراری بیمارستانی در بخش مراقبت های ویژه تحت بررسی 25 درصد بود. شایع ترین میکروارگانیسم های مولد عفونت ادراری بیمارستانی به ترتیب عبارت بودند از: اشرشیا کولی (50 درصد)، استافیلوکوک (5/17 درصد)، کلبسیلا (5/7 درصد)، عفونت های قارچی (5 درصد) وانتروباکتر(5/2 درصد). بین جنس مونث، افزایش مدت بستری و طول مدت داشتن سوند ادراری با بروز عفونت اختلاف آماری معنی داری مشاهده شد (P=0.05). بین افزایش سن و بروز عفونت ادراری بیمارستانی اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
براساس یافته های تحقیق جنس مونث، افزایش مدت بستری و مدت داشتن سوند ادراری به طور معنی داری با بروز عفونت ادراری درارتباط بود. به کار گیری سیاست های پیشگیری همانند استفاده از سوند در موارد ضروری، به کارگیری روش های آسپتیک در انجام روش های درمانی و پرستاری، مجزا کردن بیماران دارای سوند و اجرای برنامه های کنترل عفونت پیشنهاد می گردد
زبان:
فارسی
در صفحه:
28
لینک کوتاه:
magiran.com/p320175 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!