شیوع سرمی توکسوکاریازیس در کودکان زیر 10 سال شهرستان همدان سال 1381

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
توکسوکاراکانیس شایع ترین نماتود روده ای سگ و مهمترین عامل ایجاد کننده لارو مهاجر احشایی (توکسوکاریازیس) در انسان به ویژه در کودکان است. با توجه به شیوع بالای انگل در سگ ها، آلودگی خاک پارک های منطقه به تخم انگل و عدم وجود اطلاعات دقیق در این زمینه، مطالعه حاضر به منظور تعیین شیوع سرمی این بیماری در کودکان زیر 10 سال مناطق شهری و روستایی شهرستان همدان در سال 1381 انجام گرفت.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی با نمونه گیری خوشه ایتصادفی بر روی 544 کودک زیر 10 سال(408 نفر در مناطق شهری و136 نفر در مناطق روستایی) انجام گرفت. بعد از گرفتن 2 الی 5/2 سی سی نمونه خون و انجام آزمایش به روش الایزا وبا استفاده از آنتی ژن دفعی ترشحی لارو مرحله دوم (TES) موارد مثبت تعیین گردید. برای ارزیابی و تفسیر نتایج از شاخص مثبت بودن (I.P) استفاده شد و آن دسته از نمونه هایی که I.P آن ها بیش از 1/1 بود، از نظر آلودگی مثبت در نظر گرفته شدند. نتایج با استفاده از آمار توصیفی و آزمون آماری کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
شیوع سری بیماری 3/5 درصد بود. در 19 نفر (5/3 درصد) میزان آنتی بادی در محدوده میانی و در 496 نفر (2/91 درصد) نتیجه منفی گزارش گردید. از 29 کودک (3/5 درصد) که نتایج آن ها مثبت شد، 14 نفر (3/5 درصد) مذکر و 15 نفر (6/5 درصد) مونث بودند. هم چنین 23 نفر (6/5 درصد) در شهر و 6 نفر (4/4 درصد) در روستا سکونت داشتند. از 29 کودک نام برده 3 نفر (7/5 درصد) در گروه سنی 1 تا 3 سال، 14 نفر (3/5 درصد) در گروه سنی 4 تا 6سال و 12 نفر (3/5 درصد) در گروه سنی 7 تا 9 سال قرار داشتند. آزمون کای دو بین جنس و گروه های سنی با آلودگی ارتباط معنی داری نشان نداد.
نتیجه گیری
علی رغم آن که گزارش تیتر مثبت الایزا معیار چندان مناسبی برای تشخیص توکسوکاریازیس بدون علامت در مناطق با شیوع کم نمی باشد، با این حال مطالعه حاضر تایید کننده شیوع قابل توجه توکسوکاریازیس به عنوان یک مشکل بهداشتی در این منطقه است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p320177 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!