بررسی روش های کاهش نویز برفک در تصاویر سونوگرافی، با استفاده از تبدیل موجک

پیام:
چکیده:
مقدمه
به علت مزیتهای فراوان تصویربرداری سونوگرافی از قبیل: غیرتهاجمی بودن، بهره گیری از پرتوهای غیریونیزان، قیمت ارزان، قابلیت تصویرگیری بلادرنگ و قابل حمل بودن، این روش تصویربرداری هر روز بیشتر از گذشته در تشخیص بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. ولیکن این روش معایبی نیز دارد که از جمله آنها می توان به کیفیت پایین تصاویر سونوگرافی اشاره کرد.
نویز برفک را می توان از مهمترین علل کاهش کیفیت تصاویر در این سیستمها بر شمرد. به همین علت روش های مختلفی شامل فیلترهای مختلف (میانه، میانگین، وینر) و روش های دیگری با استفاده از تبدیل موجک برای کاهش این نویز طراحی شده اند که در این مقاله به بررسی و مقایسه این روش ها پرداخته شده است.
مواد و روش ها
برای مقایسه روش های مختلف حذف نویز برفک، پارامترهای MSE و S/MSE و فاکتور بتا که به ترتیب بیانگر میزان خطا، میزان حذف نویز و میزان حفظ جزئیات در حذف نویز با استفاده از روش مورد نظر می باشند، مورد استفاده قرار گرفته اند.
در این پژوهش از بسته نرم افزاری (MATLAB) جهت نوشتن برنامه های مورد نیاز بهره گرفته شده است. همچنین از تصاویر سونوگرافی کبد شامل نویز واقعی و همچنین تصاویر با نویز ساختگی برای آزمودن روش های مختلف حذف نویز بهره گرفته شده است.
نتایج
در یافته های بدست آمده که بصورت نمودار و جدول در اختیار می باشد، مشاهده شد که فیلترهای معمولی و تطبیقی موجود که برای حذف نویزهای جمعی مورد استفاده قرار می گیرند، علاوه بر حذف ضعیف نویز باعث از بین رفتن مقدار زیادی از جزئیات تصویر نیز می گردند. در میان روش های حذف نویز با استفاده از موجک نیز روش آستانه گذاری جهانی به علت تعیین غیر دقیق آستانه، باعث مات شدن تصویر می گردد و روش بیزین با وجود حذف نویز در عین حفظ جزئیات به میزان قابل قبول)با مقدار بتای در حدود (0.54 به علت پیچیدگی الگوریتم و بالا بودن حجم محاسبات در آن و همچنین وابستگی روش به تعیین دقیق پارامترها نیاز به تکمیل بیشتر دارد، ولی در میان روش های آستانه گذاری بیز و آستانه گذاری نرمال با پارامتر بتای نزدیکتر به یک و SNR بهتر در مقایسه با سایر روش ها به میزان قابل توجهی باعث حذف نویز در عین حفظ جزئیات می گردند.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده در این پژوهش می توان روش های آستانه گذاری نرمال و بیز را به عنوان بهترین روش ها در حذف نویز برفک موجود در تصاویر سونوگرافی معرفی کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p326854 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!