بررسی شیوع ویروس HTLV-1 در بیماران تالاسمی دریافت کننده مکرر خون در شهر تهران در سال 1382

چکیده:
زمینه و هدف
ویروس (Human T-cell Lymphotropic Virus type-1) HTLV-1 از گروه رتروویروس ها است که عامل شناخته شده بیماری لوسمی سلول T بزرگسالان (Adult Tcell leukemia/lymphoma=ATLL) و بیماری میلوپاتی وابسته به ویروس HTLV-1، فلج اسپاستیک حاره ایی (HAM/TSP = Associated Myelopathy/Tropical Spastic Paraparesis – HTLV1) می باشد. یکی از روش های عمده انتقال این ویروس از طریق دریافت فراورده های خونی است. این مطالعه به منظور دست یابی به شیوع ویروس فوق در بیماران تالاسمی ساکن در شهر تهران که به صورت مستمر خون دریافت می کنند، انجام شده است.
روش کار
این مطالعه توصیفی از نوع مقطعی بر روی 175 مورد بیمار تالاسمی، شامل 101 بیمار مذکر و 74 بیمار مونث صورت گرفت. سرم های بیماران به روش (Enzyme Linked Immunosorbent Assay) ELISA مورد غربالگری Anti HTLV-1 قرار گرفتند. موارد مثبت در آزمایشات غربالگری اولیه به روش Western blot تایید و تعیین تایپ شدند. نتایج توصیفی حاصله با استفاده از آزمون آماری کای دو (Chi Square) در دو جنس مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته ها
شیوع Anti HTLV-1 در کل بیماران مورد مطالعه برابر با 3/6%، در بیماران مذکر، 9/6% و در بیماران مونث، 4/5% بود. در این مطالعه اختلاف شیوع آنتی بادی در دو جنس از نظر آماری معنی دار نبود. میزان شیوع با تعداد واحد خون دریافتی و سن بیماران ارتباط مستقیم داشت. به طوری که با استفاده از منحنی های(Receivor Operating Characteristic) ROC سن 21 سالگی به عنوان شاخصی برای افزایش ریسک ابتلا به بیماری تعیین شد.
نتیجه گیری کلی: با توجه به شیوع قابل توجه Anti HTLV-1 در بیماران مورد مطالعه به نظر می رسد شیوع عفونت در بین اهداء کنندگان شهر تهران نیز قابل توجه باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p332927 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!