روند رشد از بدو تولد تا 24 ماهگی در کودکان تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر بندرعباس - 1383

پیام:
چکیده:
مقدمه
در بررسی سلامت کودکان توجه به رشد و تکامل آنان بسیار مهم و اساسی است. از آنجاییکه عوامل موثر بر رشد در مناطق مختلف با هم تفاوت دارند، نمی توان منحنی رشد استانداردی را برای همه مناطق در نظر گرفت. شهر بندرعباس نیز دارای گوناگونی و تنوع عوامل موثر بر رشد مخصوص به خود است در تحقیق حاضر پژوهشگر به بررسی روند رشد کودکان شهر بندرعباس از بدو تولد تا24 ماهگی پرداخته و نتایج را با نمودارهای استاندارد مقایسه کرده است.
روش کار
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که با مطالعه 1000 پرونده بهداشتی موجود در 5 مرکز بهداشتی شهر بندرعباس انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه کودکان متولد سالهای 1377 تا 1380 است که در زمان انجام پژوهش حداقل 24 ماه کامل داشته و تحت پوشش مرکز بهداشتی باشند. نمونه گیری در مراکز منتخب بر اساس روش تصادفی ساده با استفاده از دفتر ثبت موالید انجام گرفت. نتایج حاصله با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمونهای t و ANOVA تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
بر اساس یافته های حاصله، منحنی وزن واحدهای پژوهش با نمودار استاندارد اختلاف معنی داری داشت که حداکثر این اختلاف در سنین 6 تا 18 ماهگی بود. بررسی منحنی قد کودکان مورد پژوهش اختلاف معنی داری با نمودار مرجع نشان نداد. تحصیلات والدین و شغل پدر ارتباط معنی داری با منحنی وزن کودکان داشت، در حالیکه شغل مادر ارتباطی با منحنی قد و وزن واحدهای پژوهش نداشت.
نتیجه گیری
منحنی افزایش وزن کودکان شهر بندرعباس از بدو تولد تا 24 ماهگی با نمودار استاندارد اختلاف داشته و این اختلاف در سن 6 تا 18 ماهگی بیشتر است و تحت تاثیر عواملی چون تحصیلات والدین و شغل پدر می باشد. لذا با توجه به همزمانی سن شروع تغذیه کمکی و سن رویش دندان شیری با سن افزایش فاصله بین منحنی وزن کودکان مورد نظر با منحنی مرجع که همگی تقریبا در 6 ماهگی اتفاق می افتند. توجه بیشتر به روش تغذیه کمکی و اتخاذ تدابیر بهداشتی مناسب تری برای کنترل عوامل موثر بر رشد کودکان توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p334255 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!