اثرات مسمومیت کوتاه مدت و تحت مزمن با سرب بر متابولیت های نیتریک اکساید و پاسخ دهی عروقی در Rat

پیام:
چکیده:
هدف
بررسی اثرات مسمومیت کوتاه مدت (8-4 هفته) و تحت مزمن (12 هفته) سرب بر سطح نیترات و نیتریت کل (NOx) و پاسخ دهی عروق به عوامل آدرنرژیک.
روش بررسی
موشهای نر از نژاد Sprague-Dawley به گروه های چهار، هشت و دوازده هفته ای که از آب آشامیدنی حاوی 100 ppm سرب استفاده می کردند تقسیم شدند. فشار خون سیستولی در هر گروه با استفاده از دستگاه الکترواسفیگمومانومتر اندازه گیری شد. از وانادیم کلراید (VCl3) برای احیا نیترات به نیتریت استفاده شد و متعاقب آن سنجش اسپکتروفتومتریک نیتریت کل با استفاده از معرف گریس انجام شد. در آزمایشات حساسیت بافتی آئورت سینه ای جدا شده و پس از تثبیت در حمام بافتی، اثر عوامل انقباضی (فنیل افرین و کلونیدین) و شل کننده (ایزوپروترنول) در حضور و عدم حضور آنتاگونیست های مربوطه بررسی شد.
یافته ها
مرحله کوتاه مدت مسمومیت با افزایش معنی دار فشار خون و کاهش سطح سرمی NOx همراه بود. در پایان مرحله تحت مزمن مسمومیت علیرغم افزایش بیشتر در فشار خون، روند کاهشی سطح متابولیت های نیتریک اکساید بصورت معنی داری معکوس شد. در هر دو مرحله کوتاه مدت و تحت مزمن تغییرات معنی داری در حساسیت بافتی به فنیل افرین و ایزوپروترنول مشاهده شد.
نتیجه گیری
در مجموع می توان نتیجه گرفت که فشار خون حتی در مراحل اولیه مسمومیت ناشی از سرب نیز افزایش می یابد. بنظر می رسد مکانیسم های دخیل در مراحل مزمن فشار خون ناشی از سرب نظیر نیتریک اکساید و سیستم آدرنرژیک عروق در مراحل کوتاه مدت و تحت مزمن مسمومیت نیز عملکرد داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p344648 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!