اثر سرمایه انسانی بر درآمد

چکیده:
یکی از عوامل مهم اثر گذار بر سطح درآمد، سرمایه انسانی افراد است که در بسیاری از مدلهای نظری رشد اقتصاد مانند لوکاس؛ بکر، مورفی و تمورا؛ لائو؛ جامیسن و لوات؛ ربلو؛ مولیگان و سالایی مارتین (که مشخصات کتابشناسی آنها درمنابع پایانی مقاله ذکر شده است) در سالهای آموزش افراد متجلی دانسته شده است. در نیمه دوم دهه 1990 افرادی چون برو – لی؛ نهرو، سوآنسن و دوبی (رجوع شود به منابع پایانی مقاله) با تبین سرمایه انسانی در سالهای تحصیلی به اندازه گیری آن اقدام کردند.
در این مطالعه آموزش رسمی شاخصی برای اندازه گیری سرمایه انسانی دانسته شده و با ارایه جایگزینی برای تجربه افراد، انباشت سرمایه انسانی در حین کار نیز مورد توجه قرار گرفته است. همچنین به دلیل وجود تبعیض و جداسازی شغلی، جنسیت افراد به عنوان متغیر مهم اثر گذار بر تفاوت در درآمد، وارد مدل شد. سپس با استفاده از تابع دریافتی های مینسر (Mincer, 1958 & 1947) و تعدیل آن برای اقتصاد ایران، اثر سرمایه انسانی بر درآمد افراد برای سالهای 1363 تا 1379 برای خانوار شهری و روستایی به تفکیک بررسی گردید. نتایج به دست آمده نشان دهنده آن است که درآمد افراد نه تنها تحت تاثیر سرمایه انسانی (سالهای تحصیلی و تجربه) آنها قرار می گیرد بلکه جنسیت افراد نیز از عوامل اثر گذار بر درآمد آنهاست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
91
لینک کوتاه:
magiran.com/p345760 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!