تاثیر ویتامین C تکمیلی در لیپیدهای سرم بیماران دیابتی نوع 2

چکیده:
سابقه و هدف
علت ایجاد عوارض دیابت ناشناخته مانده است و می تواند چند عاملی باشد، ولی بیشترین تاکید بر گلیکوزیله شدن پروتئین های بدن از جمله هموگلوبین می باشد که در پاتوژنز عوارض دیابت موثر است. ازنظر ساختاری، ویتامین C شبیه گلوکز است که در بسیاری از فعل و انفعالات شیمیایی به گونه رقابتی می تواند جانشین گلوکز شود و با جلوگیری از گلیکوزیله شدن غیر آنزیمی پروتئین های بدن از جمله هموگلوبین و لیپوپروتئین ها در پیشگیری از عوارض دیابت موثر باشد. بعضی بررسی ها نشان داده اند که ویتامین C باعث اصلاح متابولیسم لیپیدها نیز می شود. با توجه به تاثیرات مفید ویتامین C در افراد دیابتی و نیز با توجه به بی خطر بودن مصرف آن، تاثیرات تجویز ویتامین C در لیپیدهای سرم بیماران دیابتی نوع 2 بررسی شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مداخله ای که به روش کارآزمایی بالینی از نوع قبل و بعد انجام شد، 45 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه کننده به مرکز تحقیقات دیابت یزد که تحت درمان با انسولین نبودند، به گونه تصادفی انتخاب شدند و برای هر بیمار پرسشنامه ای شامل اطلاعات دموگرافیک، نوع درمان و مدت ابتلا به دیابت تکمیل شد. نمونه خون بیماران بعد از ناشتا بودن 12ساعته، برای ارزیابی کلسترول، تری گلیسرید وHDL گرفته شد.LDL سرم بر اساس فرمول LDL=Chol-(Tg/5 +HDL) محاسبه شد. برای بیماران علاوه بر درمان های قبلی، روزانه 1000 میلی گرم ویتامین Cبه مدت 30 روز تجویز شد و مجددا آزمایش ها تکرار شد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون t زوجی صورت پذیرفت.
یافته ها
در این مطالعه، 22 زن (48.9%) و 23 مرد (51.1%) بررسی شدند. سن بیماران 10.25±50.62 سال و مدت ابتلا به دیابت 5.7±7.5 سال بود. همچنین مشخص شد مکمل ویتامینC، باعث کاهش معنادار کلسترول (P=0.02)، LDL سرم (P=0.001) و افزایش معنادارHDL سرم (P=0.017) می شود، اما اثری بر تری گلیسرید سرم ندارد. کاهش LDL و افزایش HDL می تواند به دلیل اثر ویتامین C درکاهش گلیکوزیلاسیون لیپوپروتئین ها باشد که این امر سبب افزایش کاتابولیسم LDL، کاهش سطح سرمی آن و کاهش دفع HDL و افزایش آن می شود.
بحث: در انتها، با توجه به نتایج به دست آمده مشخص شد که مکمل ویتامین C باعث کاهش در کلسترول کل و LDL سرم و افزایش HDL سرم می شود؛ لذا پیشنهاد می شود مکمل ویتامین C، برای اصلاح دیس لیپیدمی در بیماران دیابتی نوع 2 تجویز گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p352521 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!