تظاهرات رادیوگرافیک سل ریوی اسمیر مثبت در بیماران بستری در بیمارستان سینای کرمانشاه (80-1371)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
این بررسی با هدف تخمین ارزش کلیشه رادیوگرافی قفسه صدری در تشخیص بیماری سل ریوی انجام شده است. همچنین با مشخص نمودن یافته های پرتونگاری شایع در این بیماری، بتوان با مشاهده چنین تظاهراتی در بیماران مشکوک، ظن بالینی قوی به TBدر ذهن پرورانده شود.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی مقطعی در روی 1840 بیمار مسلول بستری شده در بیمارستان سینای کرمانشاه در طول سالیان 80-1371 انجام گرفت که از میان آن ها 500 مورد سل ریوی اثبات شده با اسمیر خلط مثبت از لحاظ AFB به عنوان جمعیت هدف انتخاب شدند و تغییرات رادیوگرافی سینه در آن ها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده با آزمون های آماری کای دو و آزمون دقیق فیشر مورد ارزیابی نهایی قرارگرفتند.
یافته ها
سن جمعیت مورد مطالعه 40.92 سال و نسبت زن به مرد 1.10 بود. 52.4 درصد مرد بودند. شایع ترین الگوهای گرفتاری ریتین به ترتیب، کدورت پارانشیمال (57%)، تغییرات حفره ای یا کاویتاسیون (51.8%) و تراکم پارانشیمال (30.6%) بود و در عده زیادی از بیماران، این تغییرات در بیش از یک منطقه از ریه مشاهده گردید (87.2%). بیشترین محل درگیری، نواحی فوقانی ریتین (ناحیه فوقانی راست 66.6 درصد و ناحیه فوقانی چپ 63.6 درصد) بود. 3.8 درصد جمعیت مورد مطالعه، آلوده به HIV بودند که تفاوت معناداری در تظاهرات رادیوگرافیک مابین افراد HIV مثبت و جمعیت غیر آلوده مشاهده نشد. 6 درصد جمعیت مورد مطالعه، به دیابت قندی مبتلا بودند که شایع ترین محل درگیری ریوی آن ها، نواحی فوقانی (ناحیه فوقانی چپ 73.3 درصد و ناحیه فوقانی راست 63.3 درصد) بود و بیشترین الگوی گرفتاری ریوی، کاویتاسیون (80%) بود.
بحث: یافته های مطالعه حاضر با سایر مطالعات انجام گرفته مشابه است، ولی در مورد جمعیت افرادHIV مثبت و دیابتیک، تفاوت های بارزی با سایر مطالعات به چشم خورد که این ناهمخوانی ممکن است ناشی از جمعیت کم افراد HIV مثبت (19 نفر) و دیابتی (30 نفر) در این مطالعه باشد. علاوه بر این عمده افرادHIV مثبت تحت بررسی، هنوز به مرحله انتهایی و دیررس ایدز نرسیده بودند. همچنین باید توجه داشت که این مطالعه محدود به موارد سل ریوی اسمیر مثبت بوده، زیرا بخشی از افراد HIV مثبت ممکن است سل ریوی اسمیر منفی داشته باشند.
نتایج نشان داد که هرچه از زمان شروع علایم تا تشخیص سل ریوی، مدت بیشتری سپری گردیده باشد یافته های پرتونگاری سازگارتری با سل ریوی کلاسیک به چشم می خورد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p352525 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!