آلودگی انگلی و برخی مشخصات فیزیکی و شیمیایی آباستخرهای سرپوشیده شهر ارومیه (1380)

چکیده:
سابقه و هدف
استخرهای سرپوشیده از مهم ترین مراکز تفریحی و ورزشی برای عموم مردم است. آباستخرها ناقل خوبی برای انتقال بیماری ها به ویژه انگلی است. این تحقیق با هدف تعیین میزان آلودگی انگلی آب و همچنین برخی مشخصات فیزیکی و شیمیایی آباستخرهای سرپوشیده شهر ارومیه در سال 1380 انجام گرفت.
مواد و روش ها
نوع مطالعه در این تحقیق توصیفی – مقطعی می باشد. تعداد چهاراستخر سرپوشیده شهر ارومیه به مدت یک سال مورد بررسی قرار گرفت. برای نمونه برداری آباستخرها از پمپ پلاستیکی استفاده شد و روش نمونه برداری به صورت لحظه ای زمانی و تصادفی ساده بود. از هراستخر در هر ماه 8 نمونه 200 میلی لیتری از سطح و عمقاستخر و همچنین 8 نمونه 1000 میلی لیتری از قسمت عمیق و سطحیاستخر در هفته اول و هفته سوم هر ماه برداشته شد. با توجه به تعطیلی بعضیاستخرها در فصل زمستان و ماه مبارک رمضان کلا 526 نمونه جمع آوری و سپس به ترتیب با استفاده از روش صافی - غشایی و سدیمانتاسیون به روش II Leeds آزمایش گردید. تعداد نمونه برای آزمایشهای شیمیایی در طول سال 263 مورد بوده است. پارامترهای فیزیکی و شیمیایی نظیر میزان کلر باقی مانده، کدورت، درجه حرارت، PH و همچنین تعداد استفاده کنندگان ازاستخر در یک روز مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که جمعا 47 مورد (8.9%) آلودگی انگلی دراستخرها مشاهده شده است. از این تعداد 13 مورد (27.6%) مربوط به تک یاخته آنتامباکولی، یک مورد (2.1%) همینولیپیس نانا، 3 مورد (6.3%) اکسیور(Oxyur) و 30 مورد (63.8%) لارورهایی از خانواده رابدتییدا و نماتودهای آزادزی آب و خاک مشاهده گردید. به علاوه میزان کلر باقی مانده دراستخر دانشگاه به مقدار 0.428± 0.54 میلی گرم در لیتر کمتر از بقی هاستخرها بود. همچنین میزان درجه حرارت دراستخر هفت تیر 1.621± 30.72 درجه سانتیگراد بیش از بقی هاستخرها بود. از نظر PH، حداکثر آن 9 در هفت تیر و حداقل آن 7 دراستخر دانشگاه اندازه گیری گردید. میزان آلودگی دراستخرهای هفت تیر و شهرداری از بقیه بیشتر بوده است. از نظر پراکندگی فصلی بیشترین درصد آلودگی در فصل تابستان و از نظر ماه بیشترین درصد مربوط به ماه های تیر و شهریور بوده است.
بحث: نتایج این مطالعه نشان داد کهاستخرهای مورد مطالعه آلوده به انگل هستند و روش های ضد عفونی فعلیاستخرها به خوبی بر اساس استانداردهای توصیه شده انجام نمی گیرد. در نهایت توصیه می شود که به بهداشت فردی و بهداشت محیطاستخرها توجه بیشتری مبذول گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
52
لینک کوتاه:
magiran.com/p352527 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!