ارزیابی تغییرات فعالیت آنزیم اسید فسفاتاز تخمدان موش طی ابتدای دوران بارداری طبیعی و کاذب تا زمان لانه گزینی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آنزیم اسید فسفاتاز یک آنزیم لیزوزومی است که در فعالیت های متابولیکی تخمدان مانند بلوغ تخمک، از سرگیری مجدد تقسیم میتوز، شکستن ژرمینال وزیکول و پدیده تخمک گذاری نقش دارد و همچنین با فعالیت اتوفاژی و هتروفاژی باعث هضم جسم زرد و فولیکول آترتیک می شود. با توجه به اینکه این آنزیم توسط هورمون استروئیدی کنترل می شود، این مطالعه برای بررسی الگوی تغییرات فعالیت این آنزیم در تخمدان موش پس از تحریک تخمک گذاری با استفاده از تزریق گنادوتروپین های PMSG و hCG نسبت به گروه شاهد طی دوران ابتدای حاملگی طبیعی و کاذب طراحی گردید.
روش بررسی
موش های ماده نژاد NMRI با سن بین 10-6 هفته انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه شاهد و تحریک شده (با به کارگیری PMSG و (hCG تقسیم شدند. سپس هر گروه نیز به دو گروه باردار به روش طبیعی و باردار کاذب تقسیم گردیدند. جهت القای بارداری کاذب از تحریک مکانیکی واژن استفاده شد. در هر گروه روزانه 5 سر موش از روز اول تا ششم به طریق جابجایی مهره های گردنی کشته شدند و به منظور ارزیابی های بیوشیمیایی، هر دو تخمدان آنها جدا و پس از هوموژن نمودن و سانتریفوژ کردن با دور 14000 g استخراج بافتی در معرض سوبسترای پارانیتروفنیل فسفات قرار گرفت و فعالیت آنزیم برحسب IU/dl محاسبه و پس از تعیین مقدار پروتئین نمونه ها برحسب واحد mg/dl، فعالیت اختصاصی ACP برحسب واحد IU/mg محاسبه شد. داده های تحقیق حاضر با استفاده از آزمون Mann Whitheny مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. اختلاف آماری در سطح p<0.05 معنی دار در نظر گرفته شده و به صورت میانگین خطای استاندارد تعریف گردید. برای بررسی های هیستوشیمیایی، یکی از تخمدانها انتخاب و با استفاده از دستگاه کرایوستات، برش هایی به ضخامت 5 μm تهیه شد. سپس برشها طبق روش گوموری، رنگ آمیزی شدند.
نتایج
فعالیت اختصاصی آنزیم ACP در نمونه های بافتی تخمدان در گروه های شاهد بارداری طبیعی، شاهد بارداری کاذب، تحریک بارداری طبیعی و تحریک بارداری کاذب در روز اول به ترتیب شامل 0.12±0.34 IU/mg، 0.04±0.39 IU/mg، 0.40±0.08 IU/mg، 0.01±0.45 IU/mg و در روز چهارم به ترتیب شامل 0.69±0.10 IU/mg، 0.065±0.61 IU/mg، 1.09±0.10 IU/mg، 0.05±0.79 IU/mg بود. تغییرات فعالیت آنزیم تخمدان در مطالعات بیوشیمیایی با نتایج به دست آمده در بررسی های هیستوشیمیایی در کلیه گروه ها مطابقت داشت. یافته های حاصل نشان داد که بیشترین تغییرات فعالیت آنزیم در سلول های گرانولوزا بود به طوری که در کلیه گروه ها حداقل فعالیت آنزیم در روز اول حاملگی (0) و حداکثر آن در روز چهارم (3+) دیده شد.
نتیجه گیری
در مجموع نتایج این تحقیق نشان داد که افزایش فعالیت آنزیم اسید فسفاتاز در روزهای سوم و چهارم بارداری موید نقش این آنزیم در فرایندهای متابولیکی تخمدان و استروییدسازی است و همچنین تحریک تخمک گذاری نمی تواند باعث تغییرات مشخصی در الگوی فعالیت آنزیم ACP تخمدان طی بارداری اولیه شود، هر چند که به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p353773 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!