اثرات تراتوژن لاموتریژن بر جنین موش

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از مهمترین عوارض مصرف داروهای ضد صرع در دوران بارداری افزایش ناهنجاری های جنینی در نوزادان می باشد. جنین هایی که در معرض استفاده از این داروها قرار می گیرند ریسک ابتلا به ناهنجاری در آنها 10-7% می باشد در حالی که این نسبت در کل جامعه 4-2% است. لاموتریژین یکی از جدیدترین داروهای ضد صرع است که نسبت به داروهای ضد صرع قدیمی تر بر روی عوارض تراتوژنیک آن مطالعه کمتری انجام شده اغلب موارد این دارو را بدون عوارض تراتوژنیک گزارش کرده اند. اخیرا مواردی از ناهنجاری زایی این دارو در انسان گزارش شده است ولی گزارشها کم و متناقض بوده و الگوی خاصی از نوع ناهنجاری ها ارائه نشده است. لذا این تحقیق با هدف تعیین اثرات تراتوژنیک دارو در جنین موش انجام شده است.
روش بررسی
برای انجام کار موش های سوری حامله به چهار گروه تقسیم شدند. گروه اول (کنترل 1) هیچ ماده ای دریافت نکردند گروه دوم (کنترل 2) حلال اتانول به صورت داخل صفاقی دریافت کردند گروه سوم (مورد 25 mg/kg (1 در سه دوز به روش داخل صفاقی دریافت کردند گروه چهارم (مورد 2) 75 mg/kg لاموتریژین در سه دوز به روش داخل صفاقی دریافت کردند. شروع تزریق برای هر سه گروه 9 تا 18 حاملگی بود. در روز 18 جنینها از رحم مادر خارج شده پس از اندازه گیری قد و وزن؛ جنین ها از نظر وجود ناهنجاری ها (ناهنجاری های ستون مهره ها؛ ناهنجاری های اندام و ناهنجاری های جمجمه) بررسی شده و مشاهدات ثبت گردید. ناهنجاری های موجود در چهار گروه بررسی و به کمک نرم افزارspss مقایسه شدند.
نتایج
نتایج در گروهی که 25-75 mg/kg دارو دریافت کرده بودند کاهش قد و وزن و افزایش انواع ناهنجاری نسبت به گروه های کنترل 1 و 2 مشاهده گردید که با افزایش دوز و تزریق75mg/kg دارو این نسبت نیز افزایش یافت.
نتیجه گیری
با توجه به داده ها می توان لاموتریژین را به عنوان یک ریسک فاکتور در بروز این ناهنجاری در جنین موش دانست. عده ای از محققین کاهش غلظت سرمی فولات و اسید آمینه متیونین را در بروز این ناهنجاری ها موثر می دانند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p353790 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!