تظاهرهای پوستی بیماران مبتلا به نارسایی پیش رفته کلیه تحت درمان با همودیالیز در بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی تهران در سال 1382

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
روش های نوین درمان نارسایی کلیه، امید به زندگی و کیفیت زندگی بیماران را بهبود بخشیده است. در صورت پیوند نکردن کلیه و طولانی شدن زمانی که بیمار تحت همودیالیز قرار می گیرد، تظاهرهای پوستی متعددی بروز می کنند که تشخیص و درمان آنها موجب بهبود کیفیت زندگی بیمار و رفع نگرانی وی می شود. هدف از این مطالعه تعیین تظاهرهای و همراهی های پوستی در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه تحت درمان با همودیالیز طی سه ماهه اول سال 1382 در بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی بود.
روش اجرا: در این مطالعه 104 بیمار مبتلا به نارسایی پیشرفته کلیه که طی سه ماهه اول سال 1382 در مرکز دیالیز بیمارستان امام خمینی تحت درمان بودند پس از مصاحبه و تکمیل پرسشنامه مورد معاینه دقیق پوست، ناخن ها و موها قرار گرفتند.
یافته ها
شایع ترین تظاهر پوستی در این گروه از بیماران، تغییر در رنگ پوست و تغییرهای ناخنی در 83 بیمار (%80) بود. خشکی پوست در 77 بیمار (%74) و خارش در 53 بیمار (%51) مشاهده شد. خشکی پوست در بیماران با کلسیم سرم بیش از 9.3 میلی گرم در دسی لیتر شایع تر بود (P<0.05). هیپرپیگمانتاسیون در بیمارانی که حجم ادرار آنها کمتر از 500 میلی لیتر در روز بود یا بیش از 24 ماه تحت همودیالیز مستمر بودند بیشتر مشاهده شد (P<0.05). شیوع خارش در بیمارانی که سابقه مصرف الکل داشتند بیشتر بود (P<0.05). تغییرهای ناخنی در تمامی 14 بیماری مشاهده شد که از نظر آنتی بادی ضد ویروس هپاتیت C مثبت بودند اما در هیچ یک از 5 بیماری که از نظر HBs Ag مثبت بودند مشاهده نشد.
نتیجه گیری
تظاهرهای بالینی متعددی در پوست و ناخن اکثر بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه مشاهده می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
489
لینک کوتاه:
magiran.com/p362495 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!