بررسی تاثیر داروی والرین بر گر گرفتگی دوران یائسگی زنان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دوران یائسگی همراه با عوارض و پیامدهایی است که می تواند بر کیفیت زندگی یک زن تاثیر گذاشته و احساس خوب و سالم بودن را در او تضعیف نماید. شایع ترین و آزاردهنده ترین این پیامدها گرگرفتگی می باشد. درمان اصلی این حالت هورمون درمانی است که به دلیل داشتن عوارض و پیامدهای سو در عده ای منع مصرف داشته و گروهی نیز راضی به مصرف آن نیستند. لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر داروی گیاهی فیتو استروژنی والرین (سنبل الطیب) بر گرگرفتگی، دوران یائسگی زنان انجام شد.
روش بررسی
در یک کارآزمایی بالینی دوسوکور تعداد 48 نفر از زنان 65-45 ساله شهرکرد که از گرگرفتگی شاکی بودند به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه (29 نفر گروه درمان با والرین و 19 نفر گروه پلاسبو) قرار گرفتند. به گروه والرین روزانه 700 میلی گرم والرین به مدت دو ماه داده شد و اطلاعات از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه ویژگی های فردی و شدت گرگرفتگی کوپرمن در سه مرحله (قبل از درمان، یک ماه پس از درمان و دو ماه پس از درمان) جمع آوری شد. نتایج توسط روش های آماری توصیفی و استنباطی (آزمون های من ویتنی، ویلکاکسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
قبل از درمان 37.9% زنان در گروه والرین گرگرفتگی شدید داشتند که یک ماه پس از درمان به 6.9 (p<0.05) و دو ماه پس از درمان به 3.4% رسید (p<0.001) و در گروه پلاسبو این میزان قبل از درمان 36.8% و یک ماه و دو ماه بعد از درمان به 15% رسید (p<0.05). آزمون من ویتنی نشان داد والرین نسبت به پلاسبو تاثیر بیشتری در کاهش شدت گرگرفتگی دوران یائسگی دارد (p<0.01). همچنین این دارو باعث کاهش مدت گرگرفتگی دو ماه پس از درمان (p<0.05) و تعداد دفعات گرگرفتگی یک ماه (p<0.05) و دو ماه پس از درمان (p<0.01) نسبت به قبل از درمان گردید.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که داروی والرین جهت درمان گرگرفتگی دوران یائسگی موثر بوده و می تواند به عنوان یک درمان آلترناتیو مد نظر باشد تا در کسانی که قادر به استفاده از هورمون درمانی نیستند و عوارض ناشی از آن را نمی پذیرند مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p366214 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!