بار تقاضا و مراجعه برای دریافت خدمات درمانی در شهر تهران

پیام:
چکیده:
در ارایه خدمات بهداشتی - درمانی جامعه گیرنده خدمت و شناخت ابعاد مختلف آن نقش ویژه ای دارد. شناخت ابعاد جمعیت شناختی جامعه و نیازهای مربوط اساس نحوه ارایه خدمت را شکل میدهد. نیازها و تقاضاهای موجود در جامعه تعیین می کنند که خدمات بهینه بهداشتی در سطوح مختلف می توانند باشند، به همین دلایل این پژوهش با اهداف ذیل در سطح تهران انجام گرفت.
- تعیین بار تقاضا و بار مراجعه برای دریافت خدمات درمانی در شهر تهران و به تفکیک مناطق- تعیین بار تقاضا و بار مراجعه در گروه های مختلف بیماری- مقایسه بار تقاضا و مراجعه و میزان دسترسی در مناطق مختلف شهر تهران و در گروه های مختلف سنی، جنسی، تحصیلی و گروه های مختلف بیماریاین پژوهش، مطالعه ای از نوع مقطعی بود که در شهر تهران انجام گرفت. نمونه گیری به صورت تصادفی و چند مرحله ای به ترتیب نمونه گیری خوشه ایو در مناطق پنجگانه شهر تهران (شمال، جنوب، مرکز، غرب و شرق) صورت پذیرفت. داده های مورد نظر شامل اطلاعات دمو گرافیک، شکایات جسمی و روانی افراد و مراجعه و مراجعه و یا عدم مراجعه آنان جهت دریافت خدمات درمانی بود که توسط پرسشنامه جمع آوری شد. 5973 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند که 1416 خانوار را شامل می شدند. طبق این یافته ها هر 100 نفر در شهر تهران 122 مورد تقاضا برای دریافت خدمات درمانی داشته اند که 102 موردشان جهت دریافت خدمات مراجعه داشته اند، و در واقع 20 مورد از این 122 مورد اقدامی در جهت دریافت خدمات مربوط نکرده اند.
همچنین یافته ها نشان می داد که از نظر آماری تفاوت معنی داری در فراوانی تقاضا در گروه های مختلف سنی و جنسی وجود دارد. تفاوت فراوانی تقاضا، میزان مراجعه و میزان دسترسی در مناطق مختلف شهر تهران نیز از نظر آماری معنی دار بود. در بررسی انجام شده، بعد از آنفلوانزا و سرما خوردگی، بیماری های قلبی و عروقی، موسکولواسکلتال و اعصاب و روان بیشترین فراوانی تقاضا را داشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p367581 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!