دیدگاه پرستاران در خصوص آموزش مداوم (کرمانشاه - 1382)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
آموزش مداوم پرستاری وسیله ای است تا پرستاران به تغییرات سریع در سیستم بهداشتی پاسخ مناسب دهند و مهرت های حرفه ای خود را بیفزایند. صاحب نظران آموزش مداوم به هم خوانی نیازهای جامعه با برنامه های آموزش مداوم تاکید دارند، ولی این نیاز سنجی به دلیل اجرای برنامه های آموزش مداوم برای پرستاران انجام نشده و نیز نیاز آموزشی پرستاران، موانع و منابع شرکت در این آموزش ها مشخص نبوده است؛ لذا مطالعه حاضر به منظور بررسی دیدگاه پرستاران در مورد آموزش مداوم، منابع مورد استفاده و مشخص کردن نیازهای آموزشی انجام گردید.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی بود که توسط یک پرسشنامه حاوی مشخصات دموگرافیک و سوالاتی در خصوص اهداف مطالعه بود که تعداد 100 نفر از پرستاران مراکز آموزشی درمانی کرمانشاه مورد پرسش قرار گرفتند. پاسخ های سوالات نیاز آموزشی بر اساس معیار لیکرت بود و پس از جمع آوری اطلاعات از طریق آمار توصیفی (محاسبه میانگین و انحراف معیار) ارایه گردید.
یافته ها
افراد تحت مطالعه شامل 37 مرد و 63 زن با سن 34.15±5.3 و میانگین سابقه کاری 10.97±3.8 سال بودند که 36 درصد مجرد و 64 درصد متاهل بودند. ساعات اختصاص داده به آموزش مداوم در دو سال گذشته 48.8±7.3 ساعت و ماهیانه 5.9 ساعت بود. پرستاران در موقع نیاز به دانستن مطلبی اکثرا (%65) از کتاب های مرجع استفاده می کنند و 68 درصد آن ها نیز در کنفرانس ها شرکت کرده اند. به طور کلی انگیزه شرکت در آموزش مداوم، موانع آموزش مداوم و حیطه های نیاز به آموزش مداوم را مهم تلقی کرده اند.
بحث: اهمیت دادن به آموزش مداوم در پرستاری امری مهم است و برای افزایش انگیزه پرستاران و کاهش موانع می توان با افزایش تعداد کارکنان، کاهش حجم کاری، دخیل دادن شرکت در دوره های آموزشی در ارتقای افراد و اختصاص دادن زمان های خاص به امر آموزش اقدام کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p371163 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!