افزایش مقاومت به استرسهای محیطی pH و دما در لاروهای قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) از طریق تغذیه با آرتمیای غنی شده با اسیدهای چرب غیر اشباع بلند زنجیره

چکیده:
این تحقیق در آبان ماه سال 1382 در کارگاه تکثیر و پرورش آزاد ماهیان شهید باهنر کلاردشت شهر چالوس و با هدف افزایش مقاومت لاروهای قزل آلای رنگین کمان به استرس های محیطی از طریق تغذیه با آرتمیای غنی شده با اسیدهای چرب غیر اشباع بلند زنجیره، در 4 گروه مختلف و با 3 تکرار در هر تیمار به مدت 20 روز انجام پذیرفت. لاروهای تازه به تغذیه افتاده ماهی قزل آلا به صورت تصادفی از حوضچه های پرورش انتخاب شدند و با 4 تیمار غذایی که عبارت بودند از: غذای کنسانتره تجاری، ناپلیوس آرتمیای اینستار I، آرتمیای غنی شده، مخلوط آرتمیای غنی شده و غذای کنسانتره (هر کدام به میزان 50%) تغذیه شدند. در پایان آزمایش لاروهای تیمار سوم که از آرتمیای غنی شده تغذیه کرده بودند با 9 / 1±9 / 98 درصد بازماندگی در شرایط استرس pH پایین و7 / 3± 5 / 66 درصد بازماندگی در شرایط استرس pH بالاتر از محیط پرورش، مقاوم ترین لاروها در برابر استرس حاصل از تغییر pH بودند(05 / 0 > p). همچنین بیشترین میزان مقاومت در برابر استرس حاصل از تغییر دمای محیط در لاروهای تیمار سوم و چهارم با 8 / 77 درصد بازماندگی در دمای 24 درجه سانتی گراد مشاهده شد (05 / 0 >p).
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p373154 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!