بررسی تکرارپذیری خطاهای هندسی در تصاویر MRI براساس مطالعات فانتوم

پیام:
چکیده:
مقدمه
خطاهای هندسی تصاویر تحت عنوان بهم ریختگی تصاویر یکی از مشکلات اصلی در انواع تصویربرداری تشدید مغناطیسی از جمله تصویربرداری سه بعدی، اندازه گیری سرعت جریان خون، تصویربرداری عملکردی و طراحی درمان در پرتودرمانی است. بهم ریختگی هندسی تصویر در MRI بعلت اثر غیریکنواختی میدان مغناطیسی و غیر خطی بودن گرادیانها می باشد. در این پژوهش صحت تصاویر MR بوسیله اندازه گیری فانتوم بررسی می شود. تکرارپذیری تصاویر با تکرار اندازه گیری ها در فانتوم ارزیابی می شود.
مواد و روش ها
تصویربرداری MR در دو دستگاه 1.5 تسلا از فانتوم برای اندازه گیری بهم ریختگی هندسی با الگوی شبکه ای انجام شد. برای اندازه گیری تکرارپذیری بهم ریختگی تصاویر، پروتکل اسپین اکو با وزنهای T1، T2 و PD، 3 بار تکرار شد. بهم ریختگی تصاویر با استفاده از یک برنامه نوشته شده در MATLAB به روش اندازه گیری فاصله بین لبه ها اندازه گیری شد.
نتایج
بهم ریختگی تصاویر در اطراف تصویر نسبت به مرکز تصویر بیشتر است. میانگین خطای بدست آمده در میدان دید (FOV) 24 سانتیمتری برای دستگاه MRI (Picker) به اندازه 3 پیکسل در جهت y و 1 پیکسل در جهت x و در دستگاه دیگر MRI (GE) به اندازه 1 پیکسل در هر دو جهت x و y می باشد)هر پیکسل معادل 0.9 میلیمتر می باشد(.
بحث و نتیجه گیری
از آنجا که تغییر مکان در کویل مغز 1 تا 3 پیکسل است، می توان دستگاه های مورد آزمایش را در 3DMRI، MRI Velocity، fMRI و RTTP بکار برد. برای کاهش بهم ریختگی هندسی باید از کویل و پروتکل مناسب استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p376867 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!