بررسی تاثیر آموزش اینترفرون تراپی مداوم بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به هپاتیت C,B مزمن

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
موثرترین روش در درمان بیماران مبتلا به هپاتیت های مزمن B و C درمان ترکیبی با اینتروفرون می باشد. این درمان ها به هر حال درجات مختلفی از عوارض جانبی ایجاد می کنند که ممکن است تاثیر منفی بر روی حیات بیمار، تعاملات اجتماعی و توانایی انجام کار و دیگر فعالیت های آنها داشته باشد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش نحوه مصرف صحیح اینترفرون، کنترل عوارض جانبی و پی گیری بیماران به مدت 28 هفته بر روی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به هپاتیت B و C بود.
روش بررسی
این پژوهش یک پژوهش نیمه تجربی است که به صورت پیش آزمون - پس آزمون بر روی بیماران مبتلا به هپاتیت مزمن B و C کاندید اینترفرون تراپی در مرکز هپاتیت تهران صورت گرفت. تعداد 60 بیمار به روش نمونه گیری در دسترس با توجه به مشخصات نمونه انتخاب و به طور تصادفی در گروه شاهد و آزمون (30 نفر شاهد، 30 نفر آزمون) قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه کیفیت زندگی ویژه بیماران کبدی (CLDQ=Chronic Liver Disease Questionnaire) بود. برای گروه آزمون و همراهان برنامه آموزشی به صورت 4 جلسه 45 دقیقه ای اجرا شد و بیماران به مدت 28 هفته پیگیری شدند. کیفیت زندگی بیماران هپاتیتی در دو مرحله قبل و 28 هفته پس از شروع اینترفرون تراپی و اجرای برنامه آموزشی سنجیده شد و در پایان کیفیت زندگی در دو گروه با استفاده از آزمون های همبستگی و کای دو، من ویتنی و ویلکاکسون مقایسه گردید.
یافته ها
قبل از اجرای مداخله متغیرهای دموگرافیک و امتیاز کلی کیفیت زندگی در دو گروه اختلاف معنی داری مشاهده نشد. میانگین امتیاز کلی کیفیت زندگی در گروه آزمون از 158.6±21.4 به183.4±17 افزایش یافت (p<0.001) در حالی که در گروه شاهد قبل و پس از مداخله به ترتیب154.5±28.5 و 152.3±26 بود (p>0.05) امتیاز کلی کیفیت زندگی پس از مداخله بین دو گروه دارای تفاوت معنی دار بود (p<0.001). گروه آزمون پس از 28 هفته در تمامی ابعاد جز در بعد فعالیت، نسبت به گروه شاهد تفاوت معنی دار یافته بود (p<0.01). در ضمن میزان قطع درمان ناشی از عوارض جانبی در گروه شاهد 4 برابر گروه آزمون بود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش اینگونه به نظر می رسد که استفاده از برنامه های منظم و بخصوص پیگیری بیماران در زمینه نحوه تزریق صحیح اینترفرون و همچنین آموزش روش های کنترل عوارض جانبی، تاثیر بسزایی بر روی کیفیت زندگی، احساس خوب بودن و رضایتمندی در بیماران داشته و تحمل درمان را برای بیمار راحت تر می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
62
لینک کوتاه:
magiran.com/p383333 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!