بررسی غلظت گروه و زیر گروه های ایمنوگلوبولین و فنوتیپ لنفوسیتی در کودکان قبل و بعد از عمل برداشتن آدنویید و لوزه ها در مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی و سر و گردن بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص)

چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به اینکه عفونت های مزمن لوزتین در دوران کودکی منجر به برداشت این عضو می گردد، سالهاست در محافل علمی این سوال مطرح است که آیا تونسیلکتومی و آدنوییدکتومی منجر به اختلال سیستم ایمنی چه به صورت عمومی و چه به صورت موضعی خواهد شد یا خیر؟ لذا در مطالعه اخیر پارامترهای سیستم ایمنی در کودکان قبل و بعد از جراحی لوزه ها مورد بررسی قرار گرفته است.
روش بررسی
این مطالعه از نوع مطالعات کوهورت(همگروه) است. در این بررسی 25 کودک(14 مذکر و 11 مونث) مراجعه کننده به درمانگاه گوش و حلق و بینی بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) توسط پزشک متخصص معاینه شده و از آنهایی که کاندید عمل برداشت آدنویید و لوزه شدند، در 3 نوبت(قبل از عمل، 2 ماه و 6 ماه بعد از عمل) نمونه خون جهت اندازه گیری ایمنوگلوبولین های IgA، IgM و IgG و زیرکلاس های IgG، با روش نفلومتری و جهت شمارش زیر گروه های لنفوسیتی(مارکرهای CD2، CD3، D4، CD8، CD19، CD23 و CD56)، با روش فلوسیتومتری و الایزا، گرفته شد. تجزیه و تحلیل آماری به منظور مقایسه میانگین متغیرهای کمی در گروه های وابسته، با آزمون Repeated measures Anova و برای یافتن تفاوت بین گروه ها، با آزمون Bonferroni انجام شد.
یافته ها
بیماران تحت مطالعه میانه سنی 8 سال(حداقل 3 و حداکثر 16 سال) داشتند. در این بیماران سطح آنتی بادی IgM و IgG در سه مرحله قبل از عمل، 2 ماه و 6 ماه بعد از عمل، هیچ گونه تغییری نداشت. سطح آنتی بادی IgA در 2 ماه و 6 ماه بعد از عمل نسبت به قبل از عمل، مقداری کاهش یافته بود. سطح آنتی بادی زیرکلاس های IgG(IgG4، IgG3، IgG2 و IgG1) در دو مرحله بعد از عمل نسبت به قبل از عمل، افزایش مختصری داشت. همچنین در این مطالعه آنالیز مارکرهای لنفوسیتی نشان می دهد که سلولهای CD4+ و نسبت CD4+/CD8+ و CD23+ در سه مرحله قبل، 2 ماه و 6 ماه بعد از عمل هیچ گونه تغییری نداشته است. تعداد سلولهای CD23+ و CD56+ در دو مرحله بعد از عمل نسبت به قبل از عمل، کاهش مختصری داشتند ولی از نظر آماری معنی دار نبود(05/Pvalue>?). میانگین لنفوسیت های CD8+ طی این سه مرحله، تفاوت آماری معنی داری نشان داده است(02/0=Pvalue). این اختلاف بین نمونه های 2 ماه بعد از عمل با نمونه های 6 ماه بعد از عمل، بارز است(03/0=Pvalue). در مورد میانگین CD19+ نیز تفوت آماری معنی دار دیده شد(012/0=Pvalue). این اختلاف بین نمونه های قبل از عمل با نمونه های 2 ماه بعد از عمل، بارز است(01/0=Pvalue).
نتیجه گیری
غلظت تمام کلاسهای آنتی بادی در بیماران اخیر با افراد به ظاهر سالم که در مطالعه فوق مورد بررسی قرار گرفته اند، به مراتب بالاتر است و این تغییر در غلظت IgM در گروه های سنی 3 تا 8 سال افزایش قابل توجهی نشان می دهد که تا 6 ماه بعد از عمل نیز به غلظت میانه نرمال نمی رسد. افزایش غلظت آنتی بادی ها در افراد با تونسیلیت مزمن مرتبط با تحریک مکرر آنتی ژنیک در این بیماران است. به نظر می رسد تغییرات غلظت ایمونوگلوبولین ها و لنفوسیت های T و B بعد از آدنوییدکتومی وابسته به سن باشد. براساس نتایج مطالعه اخیر، عدم تغییر قابل توجه در توانایی سیستم ایمنی در کوتاه مدت اثبات می گردد. مقایسه توانایی سیستم ایمنی در افرادی که تونسیلکتومی شده اند با افراد سالم در مطالعات دراز مدت توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p384070 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!