نقش 6 - آمینونیکوتین آمید در مقاومت ماکروفازهای صفاقی موش BALB/c آلوده به انگل لیشمانیا ماژور

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ارتباط مهار نزیم گلوکز -6- فسفات دهیدروژناز در ماکروفاژهای تیمار شده با مهار کننده 6- آمینونیکوتین آمید با میزان تولید نیتریک اکساید و نیز مقاومت ماکروفاژهای آلوده به انگل لیشمانیا ماژور بررسی شد.
روش بررسی
ماکروفاژهای صفاقی موش BALB.c و با غلظت های 10 و 5 و 2.5 و 1.25 میلی مولار از مهار کننده 6- آمینونیکوتین آمید تیمار شدند. بعد از 24 ساعت انکوباسیون درصد سایتوتوکسیسیتی ماکروفاژها با استفاده از تست MTT بررسی و میان کاهش فعالیت آنزیم گلوکز - 6- فسفات دهیدروژناز (G6PD) تعیین شد. ماکروفاژها را با انگل لیشمانیا ماژور آلوده نمودیم و تولید نیتریک اکساید (NO) بعد از 18 ساعت با استفاده از روش رنگ سنجی گریس (Gries) سنجیده و از غلظت پنج میلی مولار برای بررسی تاثیر بر میزان تکثیر انگل در ماکروفاژها از روز یک تا روز هفت استفاده شد.
یافته ها
با افزایش غلظت 6- آمینونیکوتین آمید درصد سایتوتوکسیسیتی ماکروفاژها افزایش و فعالیت آنزیم G6PD کاهش یافت. میزان تولید NO توسط ماکروفاژها با افزایش غلظت 6- آمینونیکوتین آمید نسبت معکوس داشت. بررسی انگل در ماکروفاژها نشان داد که میزان تکثیر انگل از روز یک تا روز هفت بررسی نسبت به گروه کنترل افزایش چشمگیری دارد. (P<0.05).
نتیجه گیری
فعالیت آنزیم G6PD با استفاده از مهار کننده 6- آمینونیکوتین آمید کاهش می یابد. فعالیت آنزیم G6PD با کاهش تولید NO و افزایش درصد سایتوتوکسیسیتی ماکروفاژها همراه است. از آنجایی که NO نقش اصلی را در فعالیت لیشمانیا کشی ماکروفاژها به عهده دارد با مهار آنزیم G6PD فعالیت لیشمانیا کشی ماکروفاژها کاهش می یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p394490 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!