بررسی اثر هیالورونان روی میزان لقاح اسپرم های موش سوری قبل از انجماد و پس از ذوب

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
علی رغم پیشرفت هایی که در انجماد اسپرم صورت گرفته است، میزان لقاح اسپرم ها پس از انجماد و ذوب به طور چشمگیری کاهش می یابد. با توجه به اینکه هیالورونان نقش مهمی در میزان لقاح اسپرم دارد در تحقیق حاضر اثر دوز mg/ml 750 هیالورونان ری میزان لقاح اسپرم های موش سوری قبل از انجماد و پس از ذوب بررسی شده است.
روش بررسی
در این مطالعه تعداد 24 سر موش نر سوری به صورت تصادفی انتخاب شدند. نمونه های به دست آمده از هر حیوان نر به چهار گروه تقسیم شدند. گروه اول (کنترل بدون انجماد)، گروه دوم (کنترل منجمد شده)، گروه سوم (قبل از انجماد mg/ml 750 هیالورونان افزوده شد) و گروه چهارم (پس از ذوب همین میزان هیالورونان اضافه شد). انجماد اسپرم ها در کرایوتیوب 1.8 میلی لیتری و با استفاده از ضد یخ 18% رافینوز و 3% skim milk انجام شد. پس از ذوب کردن نمونه ها و تهیه اووسیت متافاز II، IVF صورت گرفت و بعد از 18 ساعت جنین های دو سلولی شمارش شدند.
یافته ها
نتایج این تحقیق نشان داد که افزودن دوز mg/ml 750 هیالورونان پس از ذوب به نمونه ها تاثیر مثبتی را روی میزان لقاح اسپرم ها دارد، اما اضافه کردن همین دوز قبل از انجماد بر روی فاکتور فوق بی تاثیر بود.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های این مطالعه به نظر می رسد که افزودن mg/ml 750 هیالورونان به اسپرم منجمد شده پس از ذوب، باعث افزایش میزان لقاح اسپرم ها میشود. لذا توصیه می نماییم با انجام تحقیقی مشابه در مورد نمونه انسانی و در صورت تایید آن، از نتایج حاصله در کلینیک های IVF استفاده به عمل آید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p394491 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!