مقایسه اثر مداخلات حمایتی روانی - اجتماعی بر نشانه های اختلال استرس پس از سانحه بازماندگان زلزله بم

چکیده:
زمینه و هدف
بازگویی روانشناختی روشی است که در پیشگیری از بروز نشانه های اختلال استرس پس از سانحه در آسیب های مختلف به کار رفته است. درمان های شناختی - رفتاری نیز در درمان این اختلال موثر بوده است. در این مطالعه اثر این روش های مداخله بین گروه های سنی مختلف بازماندگان زلزله بم مقایسه می شود.
روش بررسی
در یک مطالعه تک گروهی از نوع کار آزمایی بالینی نیمه تجربی قبل - بعد، بازماندگان زلزله بم که نشانه های اختلال استرس پس از سانحه را داشتند. در سه گروه سنی جوانان، میانسالان و سالمندان تحت درمان گروهی شامل یک جلسه بازگویی روانشناختی و سه جلسه درمان شناختی - رفتاری قرار گرفتند. و نشانه های اختلال توسط مقیاس CAPS ارزیابی شد و نتایج قبل و بعد از انجام مداخله مقایسه شدند.
یافته ها
تعداد 130 نفر از بازماندگان زلزله وارد مطالعه شدند و 51 نفر از مطالعه خارج شدند. تغییر تواتر نشانه های اختلال در یک دوره سه ماهه معنی دار بود. ولی مداخلات فقط در کوتاه مدت بر شدت نشانه ها موثر بودند. تغییر میانگین نشانه های اجتنابی قابل توجه بوده و مداخلات بر نشانه های یادآوری واقعه در درازمدت و بر نشانه های برانگیختگی در کوتاه مدت و درازمدت اثری نداشتند. گروه های سنی در پاسخ دهی به مداخلات با یکدیگر تفاوتی نداشتند.
نتیجه گیری
مداخلات حمایتی روانی - اجتماعی شامل مداخلات گروهی رفتاری شناختی در بلایای طبیعی بر برخی نشانه های اختلال استرس پس از سانحه موثر است ولی در اثر بخشی این مداخلات بین گروه های سنی مختلف تفاوتی وجود ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p394496 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!