مدل جذب، انتخاب، افت در رفتار سازمانی و تجانس شخصیت مدیریتی

نویسنده:
چکیده:
هدف از انجام این تحقیق، بررسی ارتباط میان میزان تغییرپذیری در ویژگی های شخصیتی و دوره تصدی سازمانی افراد بر مبنای فرضیه های تجانس اشنایدر (مدل جذب، انتخاب، افت) (1987) است. این تحقیق در صدد است این موضوع را هم در سطح تحلیل گروه و هم در سطح تحلیل فرد در میان یک سازمان مورد بررسی قرار دهد. روش مطالعه در این تحقیق، روش علی - مقایسه ای است. شیوه ی جمع آوری اطلاعات با تلفیق سوابق شغلی فرد و نیز پرسش نامه انجام شده است. جامعه ی آماری این پژوهش را مجموع مدیران اجرایی شرکت های تولیدی و بازرگانی بخش خصوصی تشکیل می دهد. نمونه ی مورد تحقیق تعداد 87 نفر از مدیران سازمان فروش یکی از شرکت های بازرگانی بوده که این شرکت از نظر جغرافیایی در سراسر کشور فعالیت دارد.
فرضیه های تجانس در این پژوهش از طریق آزمون تفاوت در واریانس های ریخت های شخصیتی و طبقه بندی دوره ی تصدی افراد و با استفاده از تست لوین مورد آزمون قرار گرفته است. هم چنین ارتباط بین میانگین سطح تصدی و واریانس درون منطقه با استفاده از شاخصه های ریخت های شخصیتی مایرز- بریگز و تحلیل همبستگی تجزیه و تحلیل شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در سطح تحلیل فرد، هنگامی که تصدی سازمانی افزایش می یابد، گرایشی از کاهش واریانس در شخصیت کارمند پدیدار می گردد. گرچه این تفاوت در میان گروه های تصدی از نظر آماری معنا دار نیست از سوی دیگر در سطح تحلیل گروه به لحاظ آماری حمایت تجربی معنا دار و مستقیمی از فرضیه های تجانس صورت گرفته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
107
لینک کوتاه:
magiran.com/p394863 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!