بررسی تاثیر همزمان بی حسی موضعی و سرما بر پارامترهای منحنی فراخوانی رفلکس H

پیام:
چکیده:
مقدمه

در مورد نقش گیرنده های پوستی در تحریک پذیری موتورنورون های نخاعی، اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد. این مطالعه جهت مشخص کردن تاثیر بی حسی موضعی و سرما بر تحریک پذیری موتورنورون های نخاعی انجام شد.

مواد و روش ها

10 مرد داوطلب سالم غیر ورزشکار در این مطالعه شرکت کردند. هر فرد در طی چهار جلسه جداگانه]شاهد 1 (پماد دارونما با دمای محیط)، آزمایش 1 (پماد بی حسی با دمای محیط)، شاهد 2 (پماد دارونمای سرد) و آزمایش 2 (پماد بی حسی سرد)[مورد آزمایش قرار گرفت. برای ارزیابی تغییرات تحریک پذیری موتورنورون ها، از منحنی فراخوانی رفلکس H و موج Mh عضله سولئوس استفاده گردید. پماد بی حسی استفاده شده بنزوکائین 5% بود که به مدت یک دقیقه بر روی پوست ستون فقرات در ناحیه T11 (محل خروج ریشه S1) مالیده شد. پماد دارونما نیز وازلین بود. قبل از استفاده از پماد، بلافاصله و 30 دقیقه بعد از مالش پماد رفلکس H در 9 شدت تحریک و در هر شدت 5 بار ثبت شد. سپس منحنی برانگیختگی رفلکس H و موج Mh ترسیم شد و دامنه قله به قله، شیب سه و پنج نقطه ای، آستانه و نقطه پاپانی منحنی شدت تحری الکتریکی حداکثر دامنه محاسبه شد.

نتایج

30 دقیقه پس از اعمال پماد بی حسی با دمای محیط، کاهش معنی داری در شیب 5 نقطه ای و دامنه قله به قله رفلکس H مشاهده گردید (p<0.05). بلافاصله بعد از اعمال پماد دارونمای سرد و 30 دقیقه بعد از آن، کاهش معنی داری در شیب های 3 نقطه ای، 5 نقطه ای و دامنه قله و قله رفلکس H ثبت گردید(p<0.05). 30 دقیقه بعد از اعمال پماد بی حسی سرد، کاهش معنی داری در دامنه قله به قله رفلکس H، مشاهده شد. (p<0.05)

بحث و نتیجه گیری

با توجه به نتایج فوق، می توان چنین استنباط کرد که بی حسی موضعی با بی حس کردن گیرنده های سطحی آستانه پایین و کاهش فعالیت پایه آنها، موجب کاهش تحریک پذیری موتورنورون ها شده است. سرما نیز به دلیل تحریک گیرنده های دما و کاهش نرخ آتش گیرنده های سطحی، می تواند باعث کاهش تحریک پذیری موتورنورون ها شود. گیرنده های مختلف پوست بسته به شدت، مدت و محل تحریک، اثر متفاوتی بر تحریک پذیری موتورنورون های نخاعی دارند. آوران های پوستی به علاوه سایر آوران های محیطی و ماهیچه ای با همگرایی بر روی اینترنورون های مشترک نخاعی سطح تحریک پذیری موتورنورون ها را مشخص می نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p394889 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!