نظرات متخصصان زنان و زایمان و پزشکان عمومی شهر کرمان در مورد سقط جنین (قانونی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

گرچه در جوامع مختلف، قوانین متفاوتی برای سقط درمانی وجود دارد، اما تحت شرایط خاص برای جان مادر یا تولد نوزادان سالم، سقط درمانی معتبر اعلام شده است. پزشکان به خصوص متخصصان زنان و زایمان با شناخت قوانین سقط درمانی و در نظر گرفتن فرهنگ جامعه که خود نیز تحت تاثیر آن قرار دارند می توانند مددجویان خود را در جهت اتخاذ تصمیم مناسب و به موقع کمک نمایند.
این مطالعه به منظور بررسی نظرات پزشکان متخصص زنان و زایمان و عمومی شهر کرمان در زمینه سقط جنین (قانونی) صورت گرفت. نمونه پژوهش شامل30 نفر پزشک متخصص زنان و زایمان و 110 نفر پزشک عمومی بودند که به صورت تصادفی انتخاب شدند. جمع آوری داده ها توسط پرسشنامه پژوهشگر - ساخته بود که بعد از دستیابی به روایی و پایایی مناسب مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داده بیشتر نمونه مورد مطالعه مونث (62.1درصد) و49 درصد دانشگاهی بودند. تمامی آزمودنی ها موافقت خود را با تدوین قوانین مربوط به سقط به عنوان یکی از عوامل کاهش مرگ و میر زنان باردار اعلام داشتند. از بین9 شاخص مطرح شده، بیشترین موافقت با سقط مربوط به تالاسمی ماژور (99.3 درصد) و مادرHIV مثبت (96.4 درصد) و کمترین آن به ترتیب مربوط به بیماری قلبی شدید مادرstage?? (40 درصد) و مادر مبتلا به افسردگی ماژور با افکار خودکشی (65.5 درصد) بود. 59 درصد از پزشکان معتقد بودند سقط غیر قانونی به کرات انجام می شوند. علی رغم قوانین تدوین شده در زمینه سقط درمانی، درصد قابل توجهی از جامعه مورد مطالعه در مورد تعدادی از شاخص های سقط درمانی بی نظر و یا حتی مخالف بودند. این مخالفت، احتمالا می تواند در ایفای نقش مشاوره ای آنها تاثیر داشته باشد. بنابراین به منظور تولد نوزادان سالم و پیشگیری از مرگ و میر مادران باردار باید در برنامه های بازآموزی پزشکان، به موضوع سقط درمانی توجه ویژه گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
169 تا 175
لینک کوتاه:
magiran.com/p398556 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!