ارتباط زایمان پیش از موعد با طول دهانه رحم

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سلامت و بهداشت جامعه با شاخص های بهداشتی اندازه گیری می شود. یکی از این شاخص ها میزان مرگ و میر نوزادان است که زایمان پیش از موعد از علل این مرگ و میر محسوب می گردد. لذا به نظر می رسد پیشگیری و پیش بینی زایمان پیش از موعد امر مهمی در کاهش مرگ و میر نوزادان است. در این زمینه سنجش طول دهانه رحم به عنوان یکی از عوامل از اهمیت خاصی برخوردار است.
این تحقیق با هدف بررسی ارتباط طول دهانه رحم با زایمان پیش از موعد طراحی گردید 153 نفر از زنان که در سن حاملگی16-24 هفته قرار داشتند، پس از اندازه گیری طول دهانه رحم توسط سونوگرافی واژینال، در دو گروه (75 نفر که دهانه رحم آنان کمتر از35 میلی متر بود و 78 نفر که دهانه رحم آنان بیشتر یا مساوی35 میلی متر بود) به صورت آینده نگر از نظر بروز زایمان پیش از موعد مورد مطالعه قرار گرفتند.
میانگین سنی گروه اول25.8 با انحراف معیار4.9 و گروه دوم 27.8 با انحراف معیار 4.5 بود و میزان بروز زایمان پیش از موعد در گروه اول 17.3 درصد و در گروه دوم6.4 درصد به دست آمد (RR=2.7,95?CI=1.3-4.5).
حساسیت ویژگی، ارزش اخباری مثبت و ارزش اخباری منفی طول دهانه رحم برای زایمان پیش از موعد به ترتیب 72، 54، 17 و 93 درصد بود. در تحلیل چند متغیره از بین متغیرهای دهانه رحم، شغل، تحصیلات، نوبت حاملگی، نوبت زایمان و سن، تنها طول دهانه رحم با زایمان پیش از موعد ارتباط معنی داری داشت (P<0.01).
نهایت آن که زایمان پیش از موعد از عوامل مکانیکال و بیوکمیکال تاثیر می پذیرد، مطالعه ما بیشتر روی عوامل مکانیکال که همان طول دهانه رحم بود انجام پذیرفت و سایر عواملی که احساس می شد روی نتیجه حاملگی و بروز زایمان پیش از موعد موثر هستند، جز ملاک های عدم ورود به مطالعه ما بود و این نتیجه حاصل گشت که زنانی که طی هفته 16-24 بارداری از طول دهانه رحم کوتاه تر از35 میلی متر برخوردارند خطر بیشتری برای زایمان پیش از موعد دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 192
لینک کوتاه:
magiran.com/p398558 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!