تعیین محدوده توان صوتی در موتورهای احتراق داخلی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
میزان و سرعت فعلی رشد تمدن جهانی باعث شده است که وسایل نقلیه تهدیدی جدی برای تعادل اکولوژیکی محسوب شوند، و این در نتیجه مواد آلاینده و سروصدای ایجاد شده توسط آنها می باشد.
شرایط حاصله، جامعه جهانی را مجبور کرد که معیارهای قانونی جهت محدودیت میزان سر و صدا را قبول کنند.
معیارهای مشابهی در کشورهای پیشرفته صنعتی اجرا می شوند (در روسیه در حال حاضر طبق استاندارد GOST27436-87 میزان صدای خارجی وسایل نقلیه، حد مجاز و روش های اندازه گیری محاسبه می شود. طبق استانداردOST 37.001.226-83 حد مجازصدای موتورهای اتومبیل و روش های اندازه گیری، شرکت های اتومبیل سازی را مجبور کرده است تا مشخصات ارتعاشی اکوستیکی وسایل نقلیه را که یکی از شاخص های اصلی برای رقابت محصولات آنها در بازار جهانی است بیشتر مورد توجه و بررسی قرار بدهند.
در این حالت، مهندسانی که در زمینه طراحی، تست، تحقیق و همچنین بکارگیری موتورهای احتراق داخلی فعالیت می کنند، باید با مبانی اکوستیک فنی نیز آشنا و مهارت لازم جهت تعیین مشخصات اصلی اکوستیکی دستگاه های قدرتی را دارا باشند.
این مقاله شامل شرح فنی و روش انجام عملیات های آزمایشگاهی در زمینه میزان توان صوت – طیف صوت – زمان انعکاس – شدت صوت می باشد. و همچنین مسائل عملی اندازه گیری مشخصات ارتعاشی اکوستیکی موتورهای احتراق داخلی را نیز شامل می شود.
طیف های توان صوتی موتورهای احتراق داخلی، مشخصات اکوستیکی منابع جداگانه صدای موتور، طیف های توان صوتی که توسط المانهای جداگانه سطوح بیرونی آن تولید می شوند نیز در این مقاله مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته اند.
روش های قابل قبول و ذکر شده در این مقاله که برای تعیین مشخصات اکوستیکی ذکر شده در موتورهای احتراق داخلی بکار می رود که، به شرایط تولید واقعی بسیار نزدیک است و با نیازمندی های مربوط به اسناد شاخص معیار مطابقت کامل دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p399033 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!