مقایسه ی آزمایشگاهی ریزنشت پرکردگی کانال با روش تراکم ظرفی به دنبال استفادهاز هیدروکسید کلسیم و سرامیک سرد به عنوان سرد آپیکال در دندان های با آپکس باز

پیام:
چکیده:
بیان مساله: برای پر کردن دندان های نابالغ با آپکس باز و پالپ نکروتیک با گوتاپرکا در روش آپکسیفیکاسیون تک جلسه ای به ماده ای مناسب به عنوان سد آپیکالی نیاز است. یکی از مهم ترین ویژگی های این گونه مواد، که برای به دست آوردن سد آپیکالی از آنها استفاده شود، توانایی مهروموم ساختن آنها برای جلوگیری از گذر باکتری ها و ترشحات بافتی و نیز، ایجاد یک داربست برای انباشته کردن گوتاپرکاست.
هدف
هدف از انجام این بررسی، مقایسه ی ریزنشت هیدروکسید کلسیم و یک ماده ی تجربی نوین (سرامیک سرد) است، که دارای ویژگی لازم به عنوان سد آپیکالی است.
مواد و
روش
برای انجام این بررسی، 50 دندان تک کاناله ی کشیده شده ی انسان گردآوری گردید. پس از آماده سازی کانال ها و قطع انتهای ریشه ی آنها، کانال ها به وسیله ی پیزوریمر گشاد شده و انتهای آنها به صورت گوناگون درآمد. دندان ها به دو گروه 23 تایی برای مواد مورد بررسی و چهار دندان برای گروه شاهد مثبت و منفی در نظر گرفته شدند. سپس، همه ی دندان ها به صورت کست گچی در آمدند. پس از آن، در دو گروه مورد بررسی برای ایجاد سد آپیکالی هیدروکسید کلسیم و سرامیک سرد قرار داده شد و کانال ها به وسیله ی گوتاپرکا پر شد. دندان های گروه مثبت به وسیله ی گوتاپرکا، به تنهایی و دندان های گروه منفی، پس از قرار دادن کاویت در انتهای آپیکالی به وسیله ی گوتاپرکا پر شدند. پس از قرار دادن دندان ها در محیط نمناک به مدت 24 ساعت، همه ی سطوح دندان های هر سه گروه (گروه کلسیم هیدروکساید، گروه سرامیک سرد و گروه شاهد مثبت) بجز دو تا سه میلی متر انتهایی با دو لایه ی لاک ناخن پوشانده شد. میزان ریزنشت با کمک نگاره برداری رایانه ای به وسیله ی دستگاه اسکنر و رایانه ی و برنامه نرم افزاری فتوشاپ اندازه گیری شد و داده ها با استفاده از آزمون T با یکدیگر مقایسه شد.
یافته ها
اندازه ی ریزنشت سرامیک سرد در مقایسه با کلسیم هیدروکساید کمتر و این تفاوت از نظر آماری معنادار بود (0001/0p=).
نتیجه گیری
نتایج این بررسی ضمن تایید مقاوم تر بودن سرامیک سرد نسبت به هیدروکسید کلسیم، توانایی مهروموم ساختن مناسب سرامیک سرد را برای ایجاد سد آپیکالی در آپکسیفیکاسیون تک جلسه ای تایید می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p407300 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!