بررسی آزمایشگاهی تصفیه پذیری بیولوژیکی فاضلاب کارخانه آنتی بیوتیک سازی ایران

چکیده:
صنایع داروسازی یکی از مهم ترین صنایع محسوب می شود و پساب صنعتی حاصل از آن نیز از آلاینده های مهم زیست محیطی است. برای تصفیه این فاضلاب ها عموما از سیستم های ترکیبی بی هوازی و هوازی استفاده می شود.
در این تحقیق تجربی، فرآیند تصفیه بیولوژیکی و شیمیایی پساب خام کارخانه آنتی بیوتیک سازی ایران و رساندن آن به مقدار مجاز برای تخلیه به رودخانه در اشل آزمایشگاهی مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار گرفته و راه حل اجرائی اصلاح آن ارائه شده است. در روش بیولوژیکی از یک پایلوت آزمایشگاهی پیوسته لجن فعال استفاده شد. برای این منظور یک راکتور به حجم کاری 40 لیتر طراحی و راه اندازی شد که با برقرار کردن و کنترل شرایط بهینه نتایج مطلوبی به دست آمد. نتایج حاصل از آزمایشات نشان داد که سیستم پیوسته لجن فعال در mg/l3100 MLSS= و 5/8-7 pH= وmg/l 6-4DO= و دمای محیط قادر به حذف بیش از 95% مواد آلی موجود در پساب کارخانه آنتی بیوتیک سازی در زمان ماند شش روز است. در روش شیمیایی عملکرد آهک و آلوم به عنوان پیش تصفیه (Pretreatment) و تصفیه مکمل ((post treatment مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که تاثیر این دو منعقد کننده به طور تقریبی مشابه است.
در این تحقیق ثابت های بیوسینتیکی K، Ks، Kd، با استفاده از سیستم لجن فعال نیز برآورد شده است و مقادیر آنها به ترتیب عبارتند از: day-1 1/4، mg/l 500، day-1015/0
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p410243 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!