بررسی اثر بذر گیاه عدس الملک (S.securidacn. L) بر قند خون در بیماران دیابتی نوع دوم یک مطالعه بالینی تصادفی دوسویه کور

پیام:
چکیده:
مقدمه
تجویز بذر گیاه عدس الملک (Securigera securidaca L.) جهت کاهش قند خون بیماران دیابتی در طب سنتی ایران رواج دارد، ولی تاکنون هیچ گونه بررسی بالینی علمی جهت بررسی اثرات درمانی و یا سمیت این گیاه در بیماران دیابتی گزارش نشده است.
هدف
تعیین اثرات درمانی و سمیت پودر بذر گیاه عدس الملک با دوز میانگین مصرف در طب سنتی بر بیماران دیابتی نوع 2.
روش بررسی
تعداد 70 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان شریعتی انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 35 نفری تقسیم شدند. به بیماران گروه اول روزانه 3 عدد کپسول 500 میلی گرم پودر بذر گیاه عدس الملک در 3 دوز منقسم و به گروه دوم به طور مشابه کپسول دارونما تجویز شد. کلیه بیماران داروهای رایج خود را بدون تغییر مصرف می نمودند. در زمان شروع مطالعه و همچنین بعد از دو ماه مطالعه مجموعه ای از آزمایش های بیوشیمیایی شامل میزان هموگلوبین گلیکوزیله خون و میزان قند، کلسترول تام، LDL، HDL، تری گلیسرید،SGOT، SGPT، BUN، آلکالن فسفاتاز و کراتینین خون در حالت ناشتا انجام شد.
نتایج
نتایج نشان داد که میزان قند خون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله خون در بیماران دیابتی نوع دوم تحت درمان با بذر گیاه عدس الملک به مدت 2 ماه در مقایسه با گروه دارونما و در مقایسه با شروع درمان از نظر آماری هیچ گونه تغییر معنی داری نداشت. به علاوه در این تحقیق میزان کلسترول تام، LDL، تری گلیسرید و آنزیم های کبدی SGOT وSGPT BUN، آلکالن فسفاتاز و کراتینین خون بیماران دیابتی که داروی گیاهی عدس الملک مصرف کرده بودند در مقایسه با گروه دارونما و در مقایسه با شروع درمان از نظر آماری هیچ گونه تغییر معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
نتایج طرح فوق حاکی از آن است که تجویز داروی گیاهی عدس الملک با دوز 1500 میلی گرم روزانه به مدت 2 ماه به بیماران دیابتی نوع دوم هیچ گونه تاثیری بر فاکتورهای بیوشیمیایی خون این بیماران ندارد. بی اثر بودن این داروی گیاهی روی میزان فاکتورهای بیوشیمیایی خون حاکی از سلامتی این داروی گیاهی است. آزمایش های بالینی تکمیلی نیاز است و در صورت مشاهده عدم تاثیر مطلوب، تجویز این داروی گیاهی توسط عطاران جهت درمان دیابت نوع دوم باید منع شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
75
لینک کوتاه:
magiran.com/p413020 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!