بررسی ارتباط پلی مورفیسم ژن های ACE، PAI-1 و فاکتور انعقادی 13 در سقط مکرر در بیماران ایرانی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به شیوع حدود 5% سقط در زنان، اثرات مخرب روانی سقط بر زندگی خانوادگی افراد و اینکه علت بخشی از این سقطها مشکلات انعقادی است، در این مطالعه پلی مورفیسم ژن های مهار کننده فعال کننده پلاسمینوژن 1 (PAI-1)، آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE) و فاکتور انعقادی 13 (FXIII) مورد بررسی قرار گرفت و ارتباط آن با سقط خودبه خودی در بیماران ایرانی و گروه کنترل سالم ارزیابی شد.
روش بررسی
120بیمار با سابقه سقط (حداقل دو بار) به عنوان گروه بیمار و 112 خانم سالم بدون سابقه سقط به عنوان گروه کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. برای بررسی پلی مورفیسم های (4G/5G) PAI-1 و (D/I) ACE و (Val 34 Leu) FXIII، واکنش زنجیره پلی مراز همراه با استفاده از آنزیم های محدود کننده (PCR-RFLP) طراحی شد. به منظور تجزیه و تحلیل آماری از نرم افزار SPSS ویرایش 11.2 و از آزمون های t، x2 و آزمون دقیق فیشر استفاده شد. P<0.05به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
نتایج
از مجموع 120 بیمار مورد بررسی 16 نفر (14.4%) برای ژن PAI-1 هموزیگوت (4G/4G) بودند که در گروه کنترل فقط 2 نفر (2%) وضعیت مشابهی داشتند (p=0.001) و احتمال سقط مکرر در بیماران هموزیگوت 4G بیشتر بود (نسبت خطر: 8.2 و 36.5-CI:1.8 95%). تعداد 38 (29.5%) بیمار و 25 نفر (26.6%) از گروه کنترل برای پلی مورفیسم ACE هموزیگوت (D/D) بودند که اختلاف از نظر آماری معنی دار نبوده است. در این مطالعه 2 بیمار و یک کنترل برای ژنوتیپ (34leu) پلی مورفیسم فاکتور 13 هموزیگوت بودند.
نتیجه گیری
پلی مورفیسم (4G/4G)PAI-1 احتمالا از طریق اختلال در سیستم انعقادی می تواند باعث سقط جنین در این افراد شود. بررسی وجود این جهش همراه با سایر عوامل مشکوک مثل MTHFR، فاکتور 5 لایدن در بیماران مبتلا به سقط مکرر توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
324
لینک کوتاه:
magiran.com/p415873 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!