برق گرفتگی و عوارض ناشی از آن

پیام:
چکیده:
مقدمه
سالانه موارد قابل توجهی مرگ در اثر برق گرفتگی رخ می دهد. برق گرفتگی زمانی ایجاد می شود که بدن به نحوی قسمتی از مدار الکتریکی را تشکیل دهد که در نتیجه آن طیف وسیعی از علایم ایجاد می گردد.
بحث: در شدت علایم و عوارض ناشی از برق گرفتگی عوامل مختلفی نظیر نوع جریان، اختلاف پتانسیل، شدت جریان، مقاومت بافت ها، مسیر جریان و مدت عبور آن دخیل می باشند. برق گرفتگی می تواند باعث بروز عوارضی نظیر فلج، سنکوپ، انواع شکستگی های استخوانی، عوارض ناشی از پرتاب شدن و در نهایت مرگ شود. عواملی چون جریان متناوب، رطوبت البسه و عصبانیت ممکن است سبب تشدید علایم گردند. در کالبدگشایی علایم واضح و قطعی برق گرفتگی بندرت مشاهده می شود و شاید تنها علامت کننده وجود مارک الکتریک باشد که در واقع سوختگی خفیفی است که در محل تماس با منبع جریان الکتریسیته مشاهده می شود. جهت پیشگیری از برق گرفتگی توجه به برخی نکات ایمنی از جمله اطمینان از صحت کارآیی وسایل برقی و توجه به ایمنی مناطق پرخطر نظیر حمام ضروری است. در صورتی که مرگ متعاقب برق گرفتگی رخ ندهد با انجام برخی اقدامات درمانی نظیر کنترل علایم حیاتی بیمار و استفاده از آنتی بیوتیک های وسیع الطیف، استفاده از داروهایی که جهت التیام زخم های ناشی از سوختگی مفید می باشند و انجام اقدامات درمانی لازم جهت ترمیم شکستگی های استخوانی و در نهایت به کارگیری روش های مختلف فیزیوتراپی می توان عوارض ایجاد شده را تا حدی بهبود بخشید.
نتیجه گیری
از آنجا که برق گرفتگی یکی از علل عمده مرگ و میر در جهان است و با در نظر گرفتن عوامل دخیل در شدت برق گرفتگی و آثار آن بر قسمت های مختلف بدن انسان، توجه به علایم برق گرفتگی، راه های پیشگیری و درمان آن می تواند به نحو موثری در کاهش مرگ و میرها و عوارض ناشی از آن موثر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
38
لینک کوتاه:
magiran.com/p424635 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!