گزارش یک نوزاد با شوک سپتیک و اختلال عملکرد چند عضوی ناشی از استرپتوکوک گروه A و مروری بر مقالات

پیام:
چکیده:
هدف
استرپتوکوک گروه A (استرپتوکوک پیوژن) یک علت شایع عفونت های مجاری تنفسی فوقانی و پوست می باشد که با شیوع کمتر می تواند موجب عفونت در نواحی دیگر گردد. امروزه عفونت با این ارگانیسم در نوزادان به ندرت گزارش می شود. گرفتاری در دوره نوزادی علاوه بر امفالیت و سلولیت موضعی پوستی به صورت های سپسیس، پنومونی، مننژیت و استئومیلیت نیز به ندرت گزارش شده است. در این مقاله یک نوزاد مبتلا به عفونت شدید با این ارگانیسم معرفی می شود.
معرفی بیمار: نوزاد پسر 13 روزه ترم که به علت دیسترس تنفسی، تب، عدم توانایی در شیر خوردن و به دنبال آن تورم و کبودی اندام تحتانی سمت راست که به تدریج گسترش یافته و در بخش مراقبت ویژه نوزادان بستری گردید. علیرغم درمان های همه جانبه، این بیمار بعد از حدود 4 ساعت در تابلوی شوک سپتیک، اختلال عملکرد چند عضوی و انعقاد گسترده داخل عروقی فوت می کند. در کشت خون استرپتوکوک گروه A رشد می نماید، به علاوه در کالبد شکافی درگیری چرکی گسترده ارگان ها همراه با انعقاد گسترده درون عروق مختلف گزارش می شود.
نتیجه گیری
علیرغم آن که عفونت ناشی از استرپتوکوک گروه A در دوره نوزادی نادر می باشد، اما در نوزاد با شوک سپتیک همراه با اختلال عملکرد چند عضوی با درگیری بافت های عمقی بایستی به فکر آن بود که با درمان سریع و گسترده از عوارض جدی آن جلوگیری کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
501
لینک کوتاه:
magiran.com/p427173 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!