بررسی مقایسه ای اثر ضدانعقادهای سیترات سدیم و EDTA در اندازه گیری سرعت رسوب اریتروسیتی در ساعت اول و دوم دردو گروه کودکان و بزرگسالان

پیام:
چکیده:
هدف
یکی از تست های معمول انجام شده در آزمایشگاه ها اندازه گیری سرعت رسوب اریتروسیتی (ESR) در ساعت های اول و دوم می باشد که برای ارزیابی روند بسیاری از بیماری های التهابی، عفونی و بعضی از کانسرها بکار می رود. روش مرجع توسط کمیته استاندارد کردن در هماتولوژی (ICSH) و کمیته ملی استانداردهای آزمایشگاهی بالینی (NCCLS) استفاده از خون رقیق نشده حاوی EDTA می باشد. اما روش انتخابی برای کارهای روزمره آزمایشگاه ها استفاده از خون حاوی سیترات سدیم رقیق شده است. هدف از این مطالعه مقایسه این دو روش بوده است.
روش مطالعه
در مطالعه ما 300 بیمار که 150 نفر بالای 14 سال و 150 نفر زیر 14 سال داشتند، وارد مطالعه شدند و ESR ساعت های اول و دوم هر بیمار با استفاده از نمونه خون های حاوی سیترات سدیم و EDTA به روش وسترگرین اندازه گیری شد. از نمونه CBC بیماران به شرطی که حجم مناسب برای انجام آزمایش را داشت به عنوان نمونه خون حاوی EDTA استفاده گردید. سپس نتایج ESR بدست آمده با استفاده از دو روش در ساعت های اول و دوم با استفاده از آزمون آماری Paired t-test با هم مقایسه گردیدند.
یافته ها
در مطالعه ما اختلاف معنی داری بین نتایج ESR اندازه گیری شده با خون حاوی EDTA و سیترات سدیم در بزرگسالان و افراد آنمیک وجود داشت اما در بچه های بین ESR ساعت اول اندازه گیری شده با خون حاوی EDTA و سیترات سدیم اختلاف معنی داری وجود نداشت.
نتیجه گیری
چنانچه هدف اندازه گیری ESR ساعت اول باشد می توان از همان نمونه خون حاوی EDTA که برای سایر آزمایشات درخواست گردیده استفاده نمود که این امر هم باعث کاهش حجم خون گیری در اطفال و هم موجب کاهش حجم کار در آزمایشگاه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
125
لینک کوتاه:
magiran.com/p427800 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!