بررسی اثر آنتیبیوتیکها بر باکتری های مسبب عفونت ادراری کودکان

نویسنده:
پیام:
چکیده:
هدف
عفونت ادراری یکی از شایع ترین عفونت های باکتریال سنین کودکی است که می تواند منجر به عوارض جدی مثل نارسائی مزمن کلیه و هیپرتانسیون شود. مصرف بجا و یا نابجای آنتی بیوتیک ها منجر به بروز مقاومت میکروب ها می شود. بنابراین بایستی در هر منطقه و به طور مکرر جرم های مسبب عفونت ها و نوع آنتی بیوتیک های موثر بر روی آنها مشخص گردد تا قبل از آماده شدن جواب کشت و آنتی بیوگرام در شروع درمان مورد استفاده پزشکان قرار گیرد.
روش مطالعه
این مطالعه مقطعی در مورد آزمایش کامل ادرار، کشت ادرار و آنتی بیوگرام در 1556 کودک کمتر از 10 سال مراجعه کننده به یک آزمایشگاه در شهر مشهد در طی یک دوره 15 ماهه از فروردین 1380 تا خرداد 1381 می باشد. پارامترهای مورد مطالعه شامل سن، جنس بیماران، شیوع لکوسیتوری، تعداد بیماران دارای باکتریوری قابل توجه، نوع باکتری های رشد کرده در کشت ادرار، حساسیت و مقاومت باکتری ها به آنتی بیوتیک ها می باشد.
مقدمه
از 166 مورد کشت ادرار مثبت 143 نفر دختر (86.1%) و 23 مورد (13.9%) پسر بودند. شایعترین گروه سنی در مبتلایان در هر دو جنس دوره شیرخوارگی بود. میانگین سن ابتلا در دختران 47.5 ماهگی و در پسران 20.3 ماهگی بود. هر یک از تفاوت های میانگین سنی و توزیع سنی شیرخوارگی با سنین بعد معنی دار بود (به ترتیب 0.03=p و 0.001=p). E.Coli، کلبسیلا و پروتئوس به ترتیب عامل مسبب در 74.1%، 7.2% و 6% مبتلایان بودند. 88% مبتلایان لکوسیتوری داشتند در حالیکه در افراد دارای کشت منفی این رقم 1.3% بود (0.001=p). سه جرم شایع مذکور که در مجموع 87.3% بودند به داروهای سفوتاکسیم، سفکسیم، سفالوتین، آمیکاسین، سیپروفلوکساسین، نیتروفورآنتوئین و جنتامایسین حساسیت بالای 96 درصد داشتند در حالیکه سه چهارم موارد به کوتریموکسازول مقاوم بودند.
نتیجه گیری
پیشنهاد می شود که با توجه به تغییر مداوم در شیوع جرم های مسبب عفونت ادراری و تغییر در حساسیت و مقاومت باکتری ها به آنتی بیوتیک های مختلف هر سال نتایج تهیه شده از کشت ادرار و آنتی بیوگرام بیماران دچار عفونت ادراری در نقاط مختلف کشور، در اختیار پزشکان قرار گیرد تا از استفاده بی مورد از آنتی باکتریال ها پرهیز شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
165
لینک کوتاه:
magiran.com/p427806 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!