پیش آگهی کودکان مبتلا به سندرم گیلن باره بررسی ده ساله در بیمارستان قائم (عج) مشهد

پیام:
چکیده:
هدف
سندرم گیلن باره شایع ترین علت فلج شل حاد در کودکان است. با پیشرفت جنبه های الکتروفیزیولوژی و شناخت ایمونولوژیکی در بروز این سندرم، تقسیم بندی جدید و درمان های نوینی ارائه شده است که سبب بهبود پیش آگهی بیماری گشته است اما نتیجه بخشی طولانی مدت بیماران بر حسب نوع گیلن باره در مطالعات متعدد، متفاوت گزارش شده است، به این دلیل در این مطالعه پیامد طولانی مدت کودکان مبتلا به گیلن باره مورد بررسی قرار گرفته است.
روش مطالعه
30 کودک در طی 10 سال با تشخیص گیلن باره در سرویس اطفال بیمارستان قائم وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بستری شدند. این بیماران از نظر سن، جنس، سابقه عفونت مقدم بر فلج، وجود یا عدم وجود درگیری اعصاب کرانیال و سیستم اتونوم، مطالعه و رابطه این متغیرها با مدت بستری و نتیجه بخشی 5/1 ساله آنها بررسی شد.
یافته ها
از 30 کودک مورد مطالعه 14 تا (7/46%) در سن قبل از مدرسه و 16 مورد (3/53%) بالای 6 سال بودند، پانزده بیمار (50%) سابقه عفونت تنفسی اخیر و 8 مورد (7/26%) سابقه عفونت گوارشی داشتند. ابتلای اعصاب کرانیال در 7/46% بیماران و درگیری سیستم اتونوم در 7/26% مشاهده شد. 14 مورد (7/46%) دچار نوع دمیلینیزان، 8 بیمار (7/26%) نیز به نوع اکسونال حرکتی و 8 کودک (7/26%) نوع اکسونال حرکتی، حسی مبتلا بودند. از بین عوامل فوق، نوع گیلن باره با طول مدت بستری در بیمارستان رابطه معنی دار داشت. دو سوم بیماران تا 5/1 سال پیگیری شدند که 15 مورد (71%) بهبودی کامل و 6 بیمار (5/28%) سکل عصبی داشتند، بررسی عوامل مذکور با نتیجه بخشی بیماری فوق نشان داد که درگیری سیستم اتونوم و نوع اکسونال حرکتی، حسی با عوارض عصبی بیشتری همراه هستند. در این مطالعه مرگ و میر مشاهده نشد.
نتیجه گیری
پیگیری 5/1 ساله بیماران نشان د هنده بهبودی کامل در نوع دمیلینیزان، و وجود عوارض حسی، حرکتی در نوع اکسونال بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
309
لینک کوتاه:
magiran.com/p427833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!