میزان آگاهی دانش آموزان سال آخر دبیرستانهای شهر یزد از بیماری ایدز

پیام:
چکیده:
هدف
بیماری ایدز در اثر ویروس HIV ایجاد و در حال حاضر واکسن و درمان مؤثری برای آن در دسترس نمی باشد، بنابراین تنها اقدام مؤثر بالا بردن سطح آگاهی افراد و شناخت راه های انتقال آن بخصوص در قشر جوان می باشد.
روش مطالعه
در این مطالعه که از نوع توصیفی و به روش مقطعی در شهر یزد و در سال تحصیلی 80-79 انجام گردید، به روش نمونه گیری خوشه ای400 نفر انتخاب شدند که 200 نفر آنها دختر و 200 نفر آنها پسر بودند. نمونه ها دانش آموزان سال چهارم تجربی، علوم انسانی، ریاضی فیزیک و هنرستان بودند. از طریق پرسشنامه ای که دارای 23 سئوال بود میزان آگاهی و منابع اطلاعاتی دانش آموزان درباره ایدز بررسی شد. میزان آگاهی بر اساس تعداد پاسخ صحیح داده شده ارزیابی شد و بر این اساس نمره 10-0 به عنوان میزان آگاهی ناکافی، نمره 15-11 میزان آگاهی متوسط و نمره 20-16 را آگاهی کافی درنظر گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری مجذور کای انجام شد.
یافته ها
از لحاظ میزان آگاهی 8/24% دانش آموزان آگاهی ناکافی، 8/51% آگاهی متوسط و 5/23% آگاهی کافی داشتند. میزان آگاهی در پسران بیش از دختران (009/0=p) و بیشترین منبع اطلاعاتی استفاده شده در بین تمام رشته ها و هر دو جنس، تلویزیون و بعد از آن دوستان بود و کمترین نقش در افزایش آگاهی دانش آموزان را مربیان بهداشتی به عهده داشتند. بیشترین تعداد افرادی که از کتاب و نشریات به عنوان منبع اطلاعاتی استفاده کرده بودند، در رشته ریاضی فیزیک و کمترین تعداد افرادی که از کتاب استفاده نموده بودند دانش آموزان هنرستان و رشته علوم انسانی بودند. همچنین بالاترین میزان آگاهی مربوط به رشته ریاضی فیزیک و کمترین آن مربوط به هنرستان بود (015/0=p).
نتیجه گیری
بطورکلی میزان آگاهی افراد مورد مطالعه درحد قابل قبول نبود.با توجه به اینکه تلویزیون بیشترین نقش را در افزایش آگاهی دانش آموزان داشت تقویت برنامه های آموزشی این رسانه با درنظر گرفتن مخاطبین توصیه می گردد. همچنین لزوم تقویت جایگاه مربیان بهداشتی مدارس در آموزش بهداشت دانش آموزان ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
321
لینک کوتاه:
magiran.com/p427835 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!