جهش های موجود در ژنوم ویروس واکسن خوراکی پولیو جدا شده در طی سالهای 81-1380 از بیماران فلج شل حاد مبتلا به فلج باقیمانده در ایران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
مصرف واکسن خوراکی پولیو موجب کاهش چشمگیر موارد پولیومیلیت در سرتاسر جهان گردیده است ولی مانند هر ویروس RNA دار ژنوم آن در طی همانندسازی در بدن فرد گیرنده یا موارد تماس آنها دستخوش تغییرات شده و به ندرت منجر به برگشت بیماری زایی ویروس می گردد. فلج مربوط به واکسن (APP. Vaccine– associated paralytic poliomyelitis) در گذشته به تغییراتی در نوکلئوتیدهای مهم ناحیه غیر کد کننده 5 و در سال های اخیر به نوکلئوتیدهای در نواحی ژن های ساختمانی مانند VPI نسبت داده می شود. بنابراین پولیو ویروس های جدا شده از موارد فلج شل حاد از نظر وجود جهش در این ناحیه مورد بررسی قرار می گیرند. در ایران از سال 1373 برنامه های ریشه کنی پولیو میلیت در حال اجراست و در راستای آن تمامی موارد فلج شل حاد تحت نظارت و پیگیری بالینی و آزمایشگاهی قرار می گیرند.
روش کار
درسال های 81-1380، 5 مورد از بیماران فلج شل حاد مبتلا به فلج باقیمانده شناسایی و از مدفوع آنان در آزمایشات میکرونوتولایزاسیون و افتراق درون تایپی (الایزا، جفت شردن پروب، RT– PCR) به ترتیب 3 (شماره های 4, 3, 1) و 2 (شماره های 5, 2) پولیوویروس مشابه واکسن تایپ 1 و 2 جدا گردید و از نظر تغییرات در ناحیه VPI توالی یابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
تجزیه و تحلیل توالی ها نشان داد که 3 پولیوویروس تایپ 1 جدا شده از بیماران (شماره های 4, 3, 1) بترتیب 1, 4, 2 جانشینی نوکلئوتیدی در ناحیه VP1 در مقایسه با ویروس سابین تایپ 1 مرجع داشتند ودر نمونه های 2 و 5 مقایسه با ویروس سابین تایپ 2 مرجع به ترتیب 1 و 2 جانشینی نوکلئوتیدی در ناحیه VP1 مشاهده گردید.
نتیجه گیری
با پیشرفت بسوی ریشه کن شدن پولیوویروس های وحشی در جهان، بررسی جهش های رخ داده در استرین های سابین در شناخت پاتوژنز مولکولی این ویروس ها از اهمیت فراوان برخوردار می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p429691 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!