بررسی رابطه پاپیلوماویروس انسانی با سرطان غیرملانومائی پوست

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سرطان غیر ملانومائی پوست فراوان ترین بدخیمی در بین سفید پوستان درسراسر جهان است. تحقیقاتی که تا کنون برای یافتن یک عامل ویروسی در این نوع سرطان انجام شده محققین را بسوی پاپیلوماویروس انسانی راهنمایی کرده است. تا کنون بیش از 100 تایپ پاپیلوماویروس انسانی شناخته شده و ارتباط تایپ های معینی از این ویروس با سرطان گردن رحم به اثبات رسیده است ولی تا کنون ارتباطی قطعی بین تایپ خاصی از ویرس و سرطان پوست یافت نشده است. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی ژتوتایپ های مختلف پاپیلوماویروس انسانی در ضایعات سرطان غیر ملانومایی پوست و نیز ضایعات پوستی غیر سرطانی در شمال ایران بوده است.
مواد و روش ها
در این تحقیق مورد شاهدی 136 نمونه بلوک بافت پارافینه سرطان غیر ملانومائی پوست و 139 نمونه بلوک بافت پارافینه پوست غیر سرطانی از آزمایشگاه های پاتولوژی منطقه شمالی ایران جمع آوری گردید. با استفاده از جفت پرایمر FAP59.64 PCR انجام گردید و نمونه های مثبت با استفاده از تعیین توالی نوکلئوتیدی (Direct Sequencing) و مقایسه با توالی های موجود در GeneBank تعیین تایپ شدند. یافته ها با استفاده از آزمون مربع کای تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
در %26.5 از نمونه های سرطانی و %9.4 از نمونه های غیر سرطانی HPV-DNA شناسایی شد.. ژنوتایپ های یافت شده عبارت بودند از: 4، 5، 16، 18، 19، 20، 21، 23، 36، 48 و 56. ارتباط آماری معنی داری بین تایپ های مخاطی 16 و 18 و سرطان غیر ملانومائی پوست به دست آمده {P<0.001، OR=29.4 (3.4-245.9)}.
نتیجه گیری
تایپ های مخاطی پاپیلوماویروس انسانی که در ایجاد سرطان گردن رحم تایپ پر خطر در نظر گرفته می شوند ممکن است در ایجاد سرطان غیر ملانومائی پوست نیز نقش داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p429708 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!