مقایسه اثرات روش های خشک کردن به کمک خلاء، انجماد، خورشید، مایکروویو با روش سنتی بر ویژگی های زعفران قائن

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
زعفران، گران ترین ادویه دنیا و یکی از مهمترین اقلام صادرات غیر نفتی کشورمان است. تولید سالیانه زعفران در ایران220 تا 228 تن و ارزش صادرات آن بیش از 59 تا 70 میلیون دلار است (هر کیلوگرم معادل 482-454 دلار امریکا). با توجه به اینکه خشک کردن، تعیین کننده کیفیت و ارزش نهایی زعفران در بازار جهانی است، در این پژوهش که طی سال های 1380 و 1381 در انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور انجام شد، روش های خشک کردن زعفران به کمک خلا، انجماد، مایکروویو و خورشید با روش سنتی، مقایسه و مناسب ترین روش خشک کردن تعیین شده است.
مواد و روش ها
تحقیق به صورت تجربی انجام گرفت. در اجرای این تحقیق، مزرعه ای از مناطق کشت زعفران قائن به صورت تصادفی، انتخاب و کل گل مزرعه چیده و مخلوط شد. ابتدا نمونه ها از نظر درصد اجزای گل، میزان استحصال کلاله، طول، قطر نوک، وسط و انتهای کلاله و همچنین رطوبت، ازت تام، خاکستر کل، خاکستر نامحلول در اسید بررسی شدند. پس از کلاله گیری، نمونه ها خشک شده و رطوبت، خاکستر کل، خاکستر نامحلول در اسید، عصاره محلول در آب سرد، ازت تام، فیبر خام، کروسین، سافرانال و پیکروکروسین، شمارش کلی، کلیفرم، کپک، مخمر و اشریشیاکلی در نمونه های خشک شده اندازه گیری شد.
یافته ها
نتایج مطالعات نشان داد که از نظر عامل مولد رنگ (کروسین) روش های خورشیدی، آون خلا و مایکروویو با تفاوت معنی داری نسبت به سایر روش ها قرار داشتند (0.05>P). از نظر عامل مولد عطر (سافرانال) و عامل مولد طعم نمونه های خشک شده (پیکروکروسین) تفاوت معنی داری بین روش ها مشاهده نشد. از نظر ویژگی میکروبی بجز نمونه های تهیه شده با روش های سنتی و انجمادی، بقیه روش ها با استاندارد ملی ایران مطابقت داشتند.
نتیجه گیری
با اینکه هر چهار روش مورد مطالعه در جایگاه والاتری نسبت به روش خشک کردن سنتی قرار داشتند، ولی به طور کلی می توان روش خورشیدی را به عنوان یک روش مناسب برای خشک کردن در مناطق روستایی تولید کننده زعفران توصیه کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
magiran.com/p429758 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!