بررسی نقش عوامل تغذیه ای و تن سنجی در پیشگویی بروز سندرم متابولیک

پیام:
چکیده:
مقدمه
در حالی که اغلب مطالعه های گذشته رابطه بین اجزای سندرم متابولیک را به صورت مقطعی بررسی کرده اند، مطالعه های کمی به صورت آینده نگر بروز سندرم متابولیک و عوامل خطرساز دخیل در بروز آن را در یک کوهورت مورد ارزیابی قرار داده اند. هدف از این مطالعه بررسی نقش عوامل تغذیه ای و تن سنجی در بروز سندرم متابولیک در بزرگسالان غیردیابتی می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه یک مطالعه کوهورت جامعه نگر بود که یک نمونه 410 نفری (مرد و زن) 18 تا 74 ساله را که در شروع مطالعه فاقد سندرم متابولیک بودند مورد بررسی قرار داد. سندرم متابولیک بعد از گذشت 3.5 سال در 71 نفر بروز کرد. فشار خون، دور کمر، قند و چربی خون، فعالیت بدنی و رژیم غذایی افراد در شروع مطالعه به عنوان عواملی برای پیشگویی خطر بروز سندرم متابولیک بررسی شدند.
یافته ها
بهترین عوامل در پیشگویی خطر بروز سندرم متابولیک فشار خون (OR) odds ratio] برحسب چارک از کمترین به بیشترین: 4.2، 1.6، 1.2، 1 و P<0.05 روند]، دور کمر 5.3، 2، 1.1، 1) و (P<0.05، تری گلیسرید 3، 2، 1، 1: OR) و (P<0.05 و 0.3، 0.4، 0.4، 1: OR) HDL-C و (P<0.05 بود. رابطه ای کاملا مستقیم میان میزان مصرف کربوهیدرات و چربی (درصد کالری) و خطر بروز سندرم متابولیک دیده شد. در آنالیز چند متغیره، دور کمر بزرگ، قوی ترین شاخص برای پیشگویی بروز سندرم متابولیک بود [OR 8(4-12.2)].
نتیجه گیری
مداخله برای کاهش چاقی به خصوص دور کمر و یک رژیم مناسب می تواند خطر بروز سندرم متابولیک را در بزرگسالان تا حد زیادی کاهش دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p433065 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!